Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bilhandlare och drivmedel

Startat av Cordula, mars 19, 2014, 12:43:45 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

När jag bokför bensin- resp. dieselkvitton för ett företag som är registrerat som bilhandlare, hur ska jag då bokföra drivmedel? En del används ju av salubilarna (hämtning, körning mm), en del av de bilar som är inventar i firman.

Jag har nu en hel del kvitton framför mig och vet inte vilka som var för inventariebilar och vilka för salubilar. Men frågan är om jag överhuvudtaget ska göra skillnad i konteringen. Det känns dock så...

Fredrik Stigsson

Hej!

Om det inte klart framgår till vilken typ av bil (salubil eller inventariebil) så blir det svårt att göra en uppdelning. Du kan kontakta den ansvarige chefen och fråga om han vill att du skall göra en sådan uppdelning i bokföringen, om han vill det så måste de som tankar ange på kvittot om det är till en salubil eller en inventariebil.

Cordula

Han vill inte det, men jag visste inte om så behövs. Men krävs inte uppdelningen från skatteverkets sida, så låter vi bli.

Fredrik Stigsson

Hej!

Nej, skatteverket kräver inte någon sådan uppdelning. Underlaget för förmånsbeskattning av drivmedel är normalt en körjournal, det som inte är upptaget som tjänstekörning skall förmånsbeskattas.

Cordula

Körjournal finns inte. Inte för leasingbilen, inte för de andra bilar som är inventar, och inte för salubilarna heller. Då får det vara som det är.