Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Tömning av momskonton?

Startat av Hans_Olo, januari 06, 2014, 12:53:30 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Hans_Olo

Jag är precis klar med mitt första årsbokslut och sitter nu och förbereder nästa år.
Jag har enskild firma och upprättar förenklat årsbokslut. Jag använder mig av bokförningsprogrammet iOrdning.

Vad jag förstått så ska årets momsresultat in på konto 2650. (skatteverket blir skyldiga mig lite momspengar iår)
Ska jag då göra en verifikation som krediterar/debiterar 2610 och 2640 mot 2650?

Krediterar 2610 och debiterar 2650
Debiterar 2640 och krediterar 2650

Ska jag göra detta på 2013 eller 2014? Har läst att mina kapitalkonton ska tömmas mot 2010 som en första verifikation 2014.

ida

jag undrar också över det här med tömning av konton mot 2010 som första verifikation 2014. hur går det till? har svårt att hitta info om det.

Fredrik Stigsson

Hej,

du skall bokföra momsrapporten under år 2013. När Skatteverket blir skyldig dig pengar så använder man konto 1650 istället för konto 2650, en momsfordran istället för en momsskuld. Dina konteringar ser korrekta ut i övrigt.

Hans_Olo

Tack för svaret!
En liten undran bara. Stämmer det att jag ska låta mina kapitalkonton vara under 2013 (egna insättningar, årets resultat etc) och inleda 2014 med att kontera in dessa på 2010? Lika bra att få det klargjort när även Ida undrar :-)

Fredrik Stigsson

Japp, du väntar till 2014 att föra om kapitalkontona (om det skall vara helt korrekt). Det går dock bra att bokföra alla eget kapital transaktioner på bara ett konto exempelvis 2010 om man vill det, jag har dock alltid valt att specificera eget kapital transaktionerna på flera konton.

Bokföra eget kapital i enskild firma