Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

VISA-kort (fakturakort)

Startat av Mr. T, november 12, 2013, 04:44:02 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mr. T

Jaha.. nu närmar vi oss december vilket får mig att tänka på allt trassel jag hade förra året med decemberfakturan från Nordea
Eller rättare sagt "januarifakturan" som innehåller köp gjorde i december.

Varför kan de inte sätta 31 december som fakturadatum så att man slipper krångel i bokslutet där man ska föra tillbaka pengar på de konton som är inblandade (resor, inköp, representationer mm)

Jag själv månadsfakturerar i början av varje månad och sätter då fakturadatum till på föregående månad så att kunden får kostnaderna på rätt period.

Nordea och alla banker kan väl inte göra detta då eller? Men hur mycket arbete måste inte ekonomiavdelningen göra om de vill ha kostnader till rätt period om deras fakturor alltid är utställda måndaden efter


hänger ni med?

Mr. T

Ringde Bokföringsnämnden nyss och de sa att det är ok att alltid sätta "den sista i varje månad" bara man är konsekvent i bokföringen.

Däremot verkade hon inte gilla att man gjorde en "klump" av alla transaktioner och sa att man måste bokföra varje kvitto som en skuld till kortföretaget och sedan bokföra skulden mot fakturan när den kommer.

Det verkar ju isåfall som jag lika gärna kan gå tillbaka till kontokort om det ska vara så krångligt.

Hela grejjen med fakturakort var ju att man får en faktura och häftar ihop alla sina kvitton på den, sedan registrera den enkelt som en en leverantörsfaktura och skapa rader för varje kvitto samlat och detaljerat.

Eller fattade hon inte vad jag försökte förklara tro?


Kiki

Jag tycker också att en hel del bokförings arbete bara är krångligt och orimligt mycket arbete jämfört med företagets storlek/omsättning.

Fast att på andra sidan tvingas man ha bra koll på företagets ställning vilket jag uppskattar mycket.


// 8)

Mr. T

Citat från: Kiki skrivet november 13, 2013, 02:05:11 PM
Jag tycker också att en hel del bokförings arbete bara är krångligt och orimligt mycket arbete jämfört med företagets storlek/omsättning.

Fast att på andra sidan tvingas man ha bra koll på företagets ställning vilket jag uppskattar mycket.


// 8)

Sålänge det är logiskt så har inte jag några problem med att följa regler. Men om detta jag skriver ang fakturakorten stämmer så är det ologiskt och mer arbete än nödvändigt.

Tex:
1. Reglerna är att du ska bokföra en händelse senast nästa månad. Det betyder väl att jag inte behöver boka upp en skuld eftersom jag hinner få en faktura i början av nästa månad. Eller hur?
2. Varför säger de att "endast inköp av samma karaktär får ingå i en klump"... jag ser inga problem med att följa upp exakt vart pengarna har gått om jag specar varje transaktionsrad som finns på fakturan (in på rätt konto...rad för rad.


Helsnurrigt.. och jag är verkligen säker på att hon på BFN har fel.. så funkar det inte i verkligheten

LS

Ring (eller skriv) en gång till, så får du nog ett annat svar ;)
..BFN verkar inte alltid ha full koll på vad de egentligen borde veta...