Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Stämmer årsbokslut?

Startat av Kiki, januari 04, 2009, 01:38:08 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

mitt bokföringsprogramm sätter vid insättningar jag gör i det egna företaget ett - tecken.
Det betyder nu att min balansreport visar ett belopp i eget kapital med - framför. Tar jag ut pengar finns det inget tecken framför.
Ex:
2018  egen insättning   Kredit  -200
2013? eget uttag         Debet     50

Vid slutet av året, när företaget gick med vinst
Eget kapital               -150

Kan det vara rätt?
Frågade en som har koll på ekonomi, han svarade, att det kan ha med programmet att göra...Har ett äldre SPCS Administration 500


Är det någon som har ett svar för mig?? :)

Tack,
Kiki                               

Fredrik Stigsson

Hej!
Eget kapital ökar i kredit och minskar i debet, debet sätts till + och kredit sätts till -. När det egna kapitalet är negativt så innebär detta ett positivt eget kapital.

Tillgångarna ökar i debet
Eget kapital, avsättningar och skulder ökar i kredit
Debet och kredit balanserar i balansrapporten

Det stämmer därmed, om du gör vinst så ökar eget kapital och eftersom eget kapital ökar i kredit så innebär det att det egna kapitalet blir mer negativt.

Kiki

Tack så hemskt mycket :)

Trevlig fortsättning förresten!
Kiki

goldfish

Hej,
Jag är ny kassör i hemslöjdsföreningen och har några räkningar som vet ej hur ska jag bokföra dem. Fakturan har kommit i december och pga ont i pengar har vi bestämt att betala dem på förfallodag i januari 09. Hur ska jag bokföra dem i årsboklutet?
I vanliga fall bokför jag t.ex. elräkning direkt på konto 5020-debet och 1940-kredit. Det gjorde ex kassör och jag bara fortsatte på hennes sätt. Är det fel att göra så?
Det är första gång för mig att vara kassör, jag läste ekonomiska rutiner på dator på Komvux och använder Visma SPCS.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta :)

Kiki

Hej,

jag gjorde så att allt som tillhör till året 2008 men ännu inte är betalt, bokförde jag som leverantörsskulder mot kostnadskontot.

Exemel:

Leverantörsskulder  Kredit 200
Kostnad                Debit  200    (Jag bortse om moms i exemplet)

Sen när du har betalt summan bokar du ut:

Lerantörsskulder   Debit  200
Konto 1930          Kredit 200

Hoppas det hjälper?
Kiki

goldfish

Jag tänkte att göra så:
elräkning som ska betalas i början av januari men tillhör december 08:
5020-kostander debet 1000:-
2999-Övriga upplupna kostnader kredit 1000:-

och i januari
2999-övriga upplupna kostnader debet 1000:-
1940-Bankkonto kredit 1000:-

Tror du att det är fel att göra så?
Hjälp :)


Kiki

Hmmm...har aldrig använd det här kontot 2999.

Kan isf. inte riktigt säga om det är rätt eller fel.
Men eftersom det handlar om en skuld du hittills inte har betald vore det för mig enklast att bokföra det på detta skuld konto där faktoror hamnar som inte är betalda.

Men kanske någon annan vet om dit sätt också går bra.

Sorry.. :-\...

goldfish

#7
Problemet är att ex kassör har aldrig använt leverantörskuld konto som du föreslog. Hon har bokfört allt direkt på kostnadskonto t.ex.
5020-El hyrd lokal debet
1940-Bankkonto kredit
och denna dag när fakturan var betald.

När jag började som kassör i april 08, var jag tvungen att bara försätter bokföra på samma sätt som hon gjorde. Nu kan jag inte kontakta henne eftersom hon har rest utomlands, ingen internet eller telefon kontakt med henne.


tack så mycket anyway för hjälpen ;)


- En annan fråga: På vilket konto kan man bokföra ränta för försenad hyrabetalning?

Fredrik Stigsson

Hej!

- En annan fråga: På vilket konto kan man bokföra ränta för försenad hyrabetalning?
Du kan använda konto "8313 Ränteintäkter kundfordringar" för detta.

goldfish

Citat från: Bokfoering skrivet januari 16, 2009, 11:33:03 AM
Hej!

- En annan fråga: På vilket konto kan man bokföra ränta för försenad hyrabetalning?
Du kan använda konto "8313 Ränteintäkter kundfordringar" för detta.

Det var vår förening som fick ränta för försenad hyrabetalning. Ska jag bokföra den på 8400- Räntekostnader debet och 2440-leverantörskuld kredit.

Fredrik Stigsson

Hej!
Konto "8422 Räntekostnad leverantörsskulder" kan du använda för detta.