Avskrivning av tillbehör till leasad bil?

Startat av Mr T, januari 16, 2009, 01:54:35 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mr T

Hej,

Har ett AB med en leasad bil, 36-månaders leasing (leasad i år). För att kunna lyfta hel moms på vinterdäck etc. tog jag dessa på separat faktura. Vad väljer jag för avskrivningstakt på tillbehören? I normala fall väljer man väl avskrivning på fem år (20%/år) på sådant som har med fordon att göra, men det känns ju lite knasigt eftersom leasingavtalet är på 36 månader.

Hur göra?  ???

Mr T

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
Du kan inte överskrida de maximalt tillåtna gränserna för avskrivningar enligt skattelagstifningen, om du vill göra avskrivningar i bokföringen på 3 år måste du möjligtvis också bokföra underavskrivningar som bokslutsdisposition för att inte överskrida skattelagstiftningen. Om däckens anskaffningsvärde understeg 10 000 SEK exklusive moms vid inköp år 2008 eller har en ekonomisk livslängd understigande 3 år så kan du göra en direktavskrivning av däcken som förbrukningsinventarier. Att bokföra inköpet av däck som förbrukningsinventarier innebär att du bokför hela anskaffningsvärdet som en kostnad det år då inköpet gjordes.

Ett annat alternativ är att du gör avskrivningar med 20 % per år i 3 år och därefter om du säljer däcken eller slänger däcken så bokför du detta som en försäljning och tar då upp eventuell vinst eller förlust, detta är ett smidigt sätt att lösa det på. Om du avser att inneha däcken i 5 år så är 20 % per år en bra avskrivningsplan.

Läs mer om förbrukningsinventarier

Mr T

Ok, tack för svar. Eftersom fakturan (som avser däck, dragkrok och lite annat) är på 40tkr + moms blir inte direktavskrivning aktuell.

Det verkar väl trots all enklast att ta en avskrivning på fem år. Om jag väljer att avsluta leasingavtalet efter 36 månader så får jag hantera en vinst/förlust på utrustningen då.

Mr T