Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

avsluta HB

Startat av Kiki, mars 28, 2013, 11:48:36 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag måste återkomma med min fråga då jag fortfarande inte får grepp på hur jag ska lösa det:

Handelsbolaget har sålts via inkråm och nystartat AB har tagit över alla tillgångar och skulder från HB.

Det här medförde en skuld till HB låt oss säga på 100 000,-

Revisorn sa att jag kan vid årets slut 2011 för över denna fordring HB har till AB till oss privat.
Detta kan göras via ett internt avtal, och nu har vi som ägare en fordring på 100 000 som AB ska betala till oss.

Min sista bokning hos HB var att jag krediterade avräkningskontot med 100 000 och debiterade eget kapital med 100 000 enligt tidigare frågeställning och svar.

Nu har jag ett utgående kapital i HB på 100 000.
Det beloppet ska dock inte finnas där, då jag inte kan avsluta HB så länge beloppet ligga kvar där. (Men HB är avregistrerat sedan mars 2012)

Internt finns avtalet att HB inte längre har fordringen till AB utan vi privat. Men jag har fortfarande inte koll på hur det ska bokföras. Även utgående kapital ska vara lika med 0,-. Men hur ska transaktionen se ut?

Bokföra jag det som eget uttag är det ju också fel, då vi inte har tagit ut något.

Skatteverket kan inte hjälpa mig.
Och jag förstår fortfarande inte vad K15A blanketten har med det att göra.

Nu är det snart dags att lämna in alla blanketter....

Jag hoppas verkligen att jag snart kan avsluta mitt HB och blir rätt så oroligt så småningom.

Hoppas på hjälp!
Glad påsk

// :)

Kiki

Bokföring ...du svarade tidigare följande till mig på min fråga om detta:

du har föreslagit att jag ska bokföra fordringen mot eget uttag, eftersom då det egna kapitalet minskar, och fordringen blir 0,-.

Men..eget uttag på 100 000,- bokfördes trots att vi inte tagit ut det, utan fordringen uppstår nu till AB.

Menade du det på det viset? Spelar det då ingen roll om pengarna fysisk är inblandad eller inte?
Skatteverket kollar ju bankutdrag och allt detta, dem ser ju att ingen utbetalning ägde rum.
Det kanske inte spelar någon roll? Utan är endast en bokförings sak?

Om detta är lösningen blir jag jätte glad 8)

MEN...ska blanketten K15A ifyllas?  :P
Skatteverket har i alla fall inte gjort en anmärkning att vi ska lämna den..

// :)

Fredrik Stigsson

Citat från: Kiki skrivet mars 28, 2013, 12:18:36 PM
Bokföring ...du svarade tidigare följande till mig på min fråga om detta:

du har föreslagit att jag ska bokföra fordringen mot eget uttag, eftersom då det egna kapitalet minskar, och fordringen blir 0,-.

Men..eget uttag på 100 000,- bokfördes trots att vi inte tagit ut det, utan fordringen uppstår nu till AB.

Menade du det på det viset? Spelar det då ingen roll om pengarna fysisk är inblandad eller inte?
Skatteverket kollar ju bankutdrag och allt detta, dem ser ju att ingen utbetalning ägde rum.
Det kanske inte spelar någon roll? Utan är endast en bokförings sak?

Om detta är lösningen blir jag jätte glad 8)

MEN...ska blanketten K15A ifyllas?  :P
Skatteverket har i alla fall inte gjort en anmärkning att vi ska lämna den..

// :)
Japp, det var så jag menade. Spelar ingen roll att det inte finns några pengar inblandade.

Kiki

Tack så hemskt mycket, det ser ut som om jag äntligen kan avsluta det!
8)