Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Minus i kassakontot - problem eller inte?

Startat av Jenny, december 26, 2008, 06:43:15 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Jenny

Hej!

Hittade precis hit, och hoppas att någon kan hjälpa mig med ett bryderi. Jag har äntligen skaffat mig ett bokföringsprogram (Visma Enskild Firma) och har nu börjat mata in allehanda in- och utbetalningar från mitt första år som företagare. Nu anar jag att jag redan gjort ett misstag:

Året började med diverse inköp som jag bokfört som utbetalning från kassan. (Programmet är väldigt förenklat, så det handlar inte om att debitera och kreditera en massa konton, utan man väljer in- eller utbetalningar rätt och slätt). Eftersom kassan stod på noll från början blev det förstås ett minus som snabbt växte till sig - jag betalade ju med privata tillgångar och hade inte tänkt på att skriva några verifikationer om egen insättning av motsvarande belopp till kassan innan jag drog pengarna därifrån.

Alltså tänkte jag att det var enklast att låta det bli ett stort minus, så att jag slapp stöka till bland mina prydligt numrerade verifikationer genom att efterkonstruera insättningsverifikationer. Istället hade jag tänkt pytsa in pengar i kassakontot på slutet och på så sätt nollställa kassan. Men en vän till mig tror inte att det är helt ok att göra så. Att man aldrig ska ha minus i kassan. Jag hoppas hon har fel eftersom det inte verkar gå att stoppa in några inbetalningsposter i programmet i efterhand. Vad säger ni kloka och erfarna bokförare om detta?

jejja

Citat från: Jenny skrivet december 26, 2008, 06:43:15 PM

Året började med diverse inköp som jag bokfört som utbetalning från kassan.

Bokför som egen insättning istället. Vet inte hur det fungerar i Visma, men med "old-school" debit kredit skulle det bli

Debit 4010  100 kr
Kredit 2018 100 kr

istället för kredit 1910 (kontantkassan)