Hur får jag in betald maskin i mitt företag från frugans? Läs mer nedan

Startat av MikaelNord, februari 27, 2013, 10:03:34 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

MikaelNord

Är oerhört tacksam för snabbt svar på detta.
Min fru (vi är gifta) startade upp en enskild firma, där vi köpte in små maskiner (max 5000 kr styck)  och en större maskin för 39 000 kr + moms.
Efter ett år tog jag över firman och skrev över den på mig, med samma firmanamn och samma maskiner, fortfarande som enskild firma.
Hur gör man i bokföringen här?
- Jag startar upp en "ny firma" i bokföringsprogrammet, för jag fortsätter ju inte på hennes, jag har ju MITT organisationsnummer nu. Eller hur? Jag har gjort så iaf.
- Hur gör jag med alla maskiner och den "dyra" maskinen som allt ska in i mitt företag? Hur får jag in det i bokföringen så fortsatt avskrivning kan ske? Vilka konton används?
- Görs det något speciellt i hennes bokföring i hennes firma?
- Om överlåtelse ska skrivas, hur skriver man det?

Var gärna övertydlig i era svar, jag är ny på detta  :D
Tack på förhand! ;D

Fredrik Stigsson

Hej!

Din frus enskilda firma och din enskilda firma är olika personer och om du skall ta över maskiner i din enskilda firma från din frus enskilda firma så måste det ske en överlåtelse. Din fru får fakturera dig för maskinerna helt enkelt. När du har köpt in maskinerna så får du ett anskaffningsvärde för dessa och det är på det här anskaffningsvärdet som du gör dina avskrivningar, du fortsätter alltså inte med avskrivningarna som har gjorts i din frus enskilda firma.