Betalkort - Januarifaktura för december månad

Startat av Mr. T, februari 24, 2013, 06:07:54 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mr. T

Ok, här kommer mitt scenario som jag måste fixa till med en bokslutstransaktion så det hamnar på rätt år.

Har ett Visakort på Nordea där jag får en 15 dagars faktura som gäller samtliga inköp på förekommande månad. Denna faktura konterar jag samtliga inköp mot olika konton (inköp, moms, representationer, resekostnader osv).. alltså inga konstigheter, smidigt sätt å allt samlas under ett enda verifikat.

Men nu inser jag ju att januarifakturan (2013) ska in i 2012 års bokföring eftersom det är transaktioner som gäller hela decembermånaden.

- Hur ser en sådan transaktion ut i bokslutet?
- Är konto 2990 (interimskulder) inblandat på något sätt?
- Kommer transaktionen innehålla motsvarande konton som jag redan använde när jag la upp fakturan första gången..eller blir det typ bara att ta summan mot 2440 ?

...jag blir inte klok. Trevligt om någon kunde få mig i en ny tankebana...


Kiki

Använder du K-2 regler för din redovisning och beloppet understiger 5000,- behöver du inte periodisera fakturan. Här hittar du K-2 reglarna:
http://www.bfn.se/REDOVISNING/VAG/VL08-1-K2.pdf

I annat fall går det bra att bokföra mot 2410 som du sa, fast att då skulle du först boka bort transaktionen från år 2013 för att det inte blir dubbelt bokfört.

// :)

Mr. T

Tack Kiki.
Ja du har rätt, jag använder K2 ...däremot är leverantörsfakturan på hela 32 131:- så det överstiger de 5 000:- som är tillåtet.

Hur menar du med "att det inte blir dubbelt bokfört" ? Menar du att för att få till detta så ska jag först gör ett verifikat i mitt bokföringsprogram som bokar bort min betalning från 2013?.. och sen stoppar in det i 2440? Hmm?

Jag vet inte riktigt hur du menar. Jag bifogar bilden på min leverantörsfaktura så att du ser hur den är bokförd nu (kanske kan vara till hjälp).


 

Kiki

Hmm..hade du skapat ett nytt bokföringsår för 2013? Och bokfört fakturan under 2013?



Mr. T

Citat från: Kiki skrivet februari 25, 2013, 08:25:35 AM
Hmm..hade du skapat ett nytt bokföringsår för 2013? Och bokfört fakturan under 2013?

Javisst. Det skulle väl vara bokföringsbrott att bokföra fakturan på annat än fakturadatum?

Kiki

Hej igen,

saken är ju den att det vid bokslut tas upp upplupna kostnader och fakturor som tillhör det rätta räkenskapsåret. Om du bokför fakturan på året 2013 uppstår kostnaden under år 2013.

Då du fått fakturan först januari 2013 tar du upp beloppet som upplupen kostnad under 2012 så att beloppet kostnadsförs under 2012 och med detta uppstår en betalningsfordran under året 2013.

Förutsatt att jag förstått dig rätt, så ska du boka bort fakturan du redan har bokfört så att inga kostnader uppstår får året 2013.
Sedan bokar du en upplupen leverantörskostnad under 2012.

Se även här;
http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/upplupna-kostnader.aspx


// :)