Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokslut - Resultat

Startat av JL, januari 29, 2013, 08:59:40 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

JL

Hej,
är ny på forumet och är i desperat behov av lite hjälp.


Jag skall göra min resultatrapport för 2012 ( AB) och har en fråga kring detta.
I resultatrapporten så dras ju skatten av för vinsten, men vad är den summan egentligen? Är det den faktiska(av skatteverket uppskattade) summan som jag betalat in till skattekontot(moms + företagsskatt) eller är det den egentliga siffran( typ 24% skatt på vinsten + överskjutande moms)

Mvh

JL








Fredrik Stigsson

Hej!

I resultatrapporten så dras ju skatten av för vinsten, men vad är den summan egentligen? Är det den faktiska(av skatteverket uppskattade) summan som jag betalat in till skattekontot(moms + företagsskatt) eller är det den egentliga siffran( typ 24% skatt på vinsten + överskjutande moms)
Årets skatt är den av dig beräknade skatten på det skattemässiga resultatet. Du börjar med att beräkna det skattemässiga resultatet genom att ta hänsyn till ej skattepliktiga intäkter, ej avdragsgilla kostnader och bokslutsdispositioner. Du beräknar årets skatt genom att multiplicera det skattemässiga resultatet med den gällande skattesatsen (26,3% år 2012). Moms ingår inte i årets skatt.

JL

Tack för svar. Skall lura på vad det innebär för balansrapporten har en känsla att jag kommer få problem med den.

Än en gång tack!