Bokslut och svensk kapitalförsäkring

Startat av eddy, januari 02, 2012, 02:56:03 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

eddy

Hej på er..

Verkar vara ett alldeles förträffligt forum detta, dock hittade jag inget svar på min fråga så jag ställer den här och nu..

Jag startade ett Ab under 2011 och har detta bara som en fritidssyselsättning.. Nu har jag kommit till bokslutet och har en fråga ang en kapitalförsäkring som jag öppnade för företaget.. Jag gjorde några transaktioner under året vilket har resulterat i en förlust på ca 5500:-, nu är min fråga vad jag måste tänka på och hur detta ska bokföras och redovisas i bokslutet?

vid årskiftet ägdes inga värdepapper utan det var bara likvider på depån, jag måste ju göra en nedskrivning av detta nu? detta måste bli en icke avdragsgill kostnade i resultaträkningen eller? Vidare så ser jag att det dragits en "Riskavgift" varje månad på depån (några ören per månad) samt att jag fått en intäktsränta på 5 kr.. Även dessa är en fråga hur jag hanterar..

Den företagsägda KF'en är hos Nordnet..
Jag har tänkt använda K2 reglerna..

tacksam för alla tips..

God fortsättning

Fredrik Stigsson

Hej,

du kan läsa mer om kapitalförsäkringar här: Bokföra kapitalförsäkringar.

God fortsättning

eddy

jodå, jag har läst igenom den sidan ett par gånger men blev ändå inte helt klok på det..

CiteraEn redovisningsenhet som har anskaffat en svensk kapitalförsäkring behöver inte ta upp beskattningsunderlaget i inkomstdeklarationen då det svenska försäkringsföretaget som förvaltar kapitalförsäkringen betalar avkastningskatten åt redovisningsenheten.

Detta ska inte bokföras alls då?
Sen hittade jag inget om riskavgiften som dras varje månad från kapitalförsäkringen? Hur bokförs den?

Sen är jag lite kluven ang detta:
CiteraEnligt bokföringsnämndens rekommendationer för K1- och K2-företag tillåts inte värdering till verkligt värde när det gäller kapitalförsäkringar utan för de företag som tillämpar dessa rekommendationer skall värdering ske till anskaffningsvärde med avdrag för ackumulerade nedskrivningar.

Hur menar dom med "ackumulerade nedksrivningar"?
rent krast hur ska jag bokföra förlusten om jag följer K2 och har konstaterat förlusten till 5542:-?

Mvh

Fredrik Stigsson

Hej!

1. När det gäller den svenska kapitalförsäkringen som du har gjort dig av med så skall du bokföra den konstaterade förlusten i bokföringen. Den här förlusten är dock inte skattemässigt avdragsgill och du måste därför tänka på det när du väljer konto att bokföra förlusten på. Du bokför förlusten på ett konto som har tillägget "ej avdragsgill" eller en annan benämning som indikerar att förlusten inte är avdragsgill. Detta måste du göra eftersom du måste justera tillbaka förlusten i inkomstdeklarationen.

2. Om riskavgiften avser kapitalförsäkringen så är den här inte skattemässigt avdragsgill men du måste bokföra den ändå så att det stämmer på depåkontot.

3. Nedskrivningar görs för förluster som inte är realiserade, din förlust är realiserad och då gör man inga nedskrivningar.

eddy

Hej igen (1 år sedan)

Nu när jag skulle bokföra kapitalförsäkringen igen så visste jag inte hur man skulle göra och lyckades hitta min egen tråd :)

Insåg att jag aldrig tackade för hjälpen...

Så, tack!

Fredrik Stigsson