Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Skattekonto vid bokslut

Startat av Kiki, januari 20, 2013, 09:54:40 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag undrar hur jag ska avsluta skattekontot.

1)
Jag betalade in i mars 2012 beloppet från skatt från vinst 2011 samt momsbeloppet. Därmed var konto skatteskuld på 0,- samt momsredovisningskonto o,-.

Tydligen syns detta belopp på mitt kontoutdrag jag fick för december månad 2012.

Hur ska jag nu hantera detta så att utdraget stämmer med mitt konto?

2)
Kontoutdraget visar fordran preliminär skatt dec. och arbetsgivaravgift som ska betalas för nov. dvs inbetalningen gjordes i början av december vilket också bokfördes på kontoutdraget. Det som däremot inte syns ju är beloppet som ska betalas i januari. Arbetsgivaravgifter, källskatt och särskild löneskatt finns däremot bokfört av mig på 2710, 2730, men då skulden först uppstår i januari låter jag stå kvar beloppen på 2710 och 2730?

3) inbetald prel.skatt bokförde jag på 1630, det bokar jag om till konto 2510, rätt?

Att inbetald prel. skatt inte syns på kontoutdraget förvirrar mig lite.. :o

Fredrik Stigsson

Hej!

Om du betalar in pengar till skattekontot exempelvis 100 000 SEK så bokförs det så här:
1930 Bank; Kredit; 100 000
1630 Skattekonto; Debet; 100 000

När en skatter debiteras på ditt skattekonto så bokar du mot skuldkonton för dessa skatteskulder, exempelvis årets skatt 25 000 (ingen moms är inkluderad i beloppet):
1630 Skattekonto; Kredit; 25 000
2510 Skatteskuld; Debet; 25 000

En intäktsränta på skattekontot, exempelvis 15 SEK:
1630 Skattekonto; Debet; 15
8313 Rta skattekonto, ej skattepliktig; Kredit; 15

När det gäller personalskatt och arbetsgivaravgift så behöver du inte ta hänsyn till det här om betalningen till skattekontot motsvarar de belopp som debiteras gällande det här på skattekontot.

Kiki

Hej och tack för svaret.

Frågan är hur det hanteras med momsredovisningskontot då.

Hade på momsredovisningskontot 200 000,- skuld till skatteverket. Redovisar en gång per år.
Den preliminära skatten jag betalade in täckte inte momsskulden. Jag gjorde en inbetalning i mars för att täcka hela momsbeloppet och skatt på redovisat resultat. (Ville bli av med skulder till skatteverket så snart som möjligt).
Det hela bokförde jag på 1930 kredit och debiterade med skatteskuld och momsskuld. Dvs. skulden som ska betalas blev då lika med o,-. Momsredovisningskonto 0,- skatteskuld på resultat 0,-

På kontoutdraget syns nu ett + på hela mitt inbetalt belopp. Bokför jag som du sa ovan skulle ju stå hela 200 000,- på momsredovisningskontot kvar hela året 2012 vilket inte låter rimligt?

Så, sorry att jag behöver fråga igen, men jag fattar inte riktigt...
//  :)

Fredrik Stigsson

Hej,

du kan låta momsskulden ligga kvar på konto 2650 och låta skatteskulden ligga kvar på konto 2510. Bokför betalningen till skattekontot genom att kreditera 1930 och debetera 1630.

Kiki

tack för svaret,

betyder det att det vid bokslut 2012 finns momsen från 2011  och momsen från 2012 på 2650?

Jag uppfattade att momsen ska vara inbetalt i februari oavsett om man redovisar en gång per år. Är förvånade att jag inte blev debiterat för momsbeloppet från räkenskapsåret slut 2011 innan mars 2013...

Tack.
// :)

Fredrik Stigsson

Hej!

Betyder det att det vid bokslut 2012 finns momsen från 2011  och momsen från 2012 på 2650?
Japp, det gör det. Du kan dela upp skulden på olika år om du vill för att få bättre koll på den, exempelvis i en excel fil.

Kiki