Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Inkuransavdrag

Startat av Kiki, januari 08, 2013, 08:00:46 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

har en fråga vad det gäller lagerinkuransavdrag.

Har värderat mitt lager enligt anskaffningsvärde förra året och gör samma detta år. Förra året hade min revisor utöver min beräkningen gjort en bokslutsdisposition med ett inkuransavdrag på 3%.
Är det rätt att jag får göra detta varje år? Ska det här avdraget återföras vid senare tillfälle? Dvs anses det som en obeskattade reserv?

Tack på förhand.
// 8)

Fredrik Stigsson

Hej,

ett inkuransavdrag är en obeskattad reserv. Om du gör ett inkuransavdrag varje år så kommer det dock att alltid finnas en viss summa av obeskattade reserver avseende inkuransavdrag i balansräkningen. Om lagrets värde ett år är 0 kronor så måste du återföra inkuransavdraget i sin helhet.

Kiki

Hej,

jaha...tack för svaret. Det var nämligen precis det jag undrade över att denna avdrag inte syns på balansräkningen. Då är det altså bara lönt att göra det här avdraget om man vet att man rullande har något i lagret. Men om man exempelvis senare väljer att leverera direkt från leverantör till kund utan "mellanstopp" i lagret och hamnar på 0 någon dag är det kanske inte så bra att göra denna avdrag regelbundet? Då skulle man behöva återföra kanske ett rätt så högt belopp sen.

Jag kan väl välja att i fortsättningen inte göra denna avdrag, eller hur? Då finns det bara ett mindre att återföras eventuellt.

För jag läste i K-2 att man ska göra på sätt varje år...det skulle betyda att det är tvingande för mig att göra denna inkuransavdrag trots att jag inte vill göra det?


// 8)

Fredrik Stigsson

Hej!

Jag kan väl välja att i fortsättningen inte göra denna avdrag, eller hur?
Japp, du behöver inte göra detta avdrag. Du kan värdera lagret enligt huvudprincipen istället, huvudprincipen innebär att lagret värderas post för post till det lägsta av anskaffningsvärdet och nettoförsäljningsvärdet enligt FIFU-principen (Först In Först Ut).

Om man förändrar en redovisningsprincip mellan olika år så måste man lämna upplysning om det i årsredovisningen, för jämförbarhet så skall en redovisningsenhet helst tillämpa samma principer mellan olika år.

Kiki


Kiki

följdfråga...

bara att jag inte missförstå det hela.

Om jag gör det här avdraget låt oss säga från 2011-2013 dvs. 3ggr med följande belopp:
2011: 3000,-
2012: 6000,-
2013: 2000,-

måste jag då räkna med att möjligtvis en dag ska skatta för 10 000,-?

I så fall vill jag verkligen inte göra avdraget varje år... :o

// 8)

Fredrik Stigsson

Hej!

Om jag gör det här avdraget låt oss säga från 2011-2013 dvs. 3ggr med följande belopp:
2011: 3000,-
2012: 6000,-
2013: 2000,-

måste jag då räkna med att möjligtvis en dag ska skatta för 10 000,-?

Japp, så kan det bli.