Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Avdrag för tårta?

Startat av jens, november 19, 2012, 07:49:49 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

jens

Ett annat företag i samma bransch tipsade mig om en kund som ledde till ett mycket bra avtal för mig. Jag skickade ett presentkort på en tårta till honom i företagets namn. Kan jag dra av för denna tårta? Och vad ska jag kalla det för att få det godkänt? Eller är det bara att glömma det avdraget och betala privat?
Jag har enskild firma.
Elektronikkonstruktör

Fredrik Stigsson

Hej,

gåvor till kunder, leverantörer och andra utomstående företaget är enligt huvudregeln inte skattemässigt avdragsgilla. Representationsgåvor och reklamgåvor utgör undantag från huvudregeln enligt ovan. I ditt fall så kan det finnas en möjlighet att bokföra utgiften som en representationsgåva.

Utdrag från skatteverkets hemsida:
5.2 Representationsgåvor
Enligt RÅ 1982 1:9 skall det föreligga ett omedelbart samband med verksamheten för att en utgift avseende representationsgåva skall anses vara avdragsgill.

Allmänna råd:
Som exempel på representationsgåvor som har ett omedelbart samband med verksamheten kan nämnas att ett leverantörsföretag uppvaktar ett kundföretag med en blomsteruppsats eller en bokgåva med anledning av att kundföretaget öppnar en ny filial eller firar ett jubileum. Ett annat exempel är då en skattskyldig i stället för att bjuda på måltid på restaurang i samband med affärsuppgörelse överlämnar en chokladkartong, en fruktkorg eller liknande.

Avdrag för representationsgåva bör medges med skäligt belopp, dock högst 180 kr/180 kr plus mervärdesskatt per person.

Avdrag för representationsgåva till affärsförbindelser vid helger eller personliga högtidsdagar bör inte medges. Detsamma gäller för utgifter för kransar eller blommor i samband med dödsfall. Sådana representationsgåvor får som regel anses ha ett alltför stort inslag av personlig generositet för att avdrag skall kunna medges.

jens

Tack för svaret.
Verkar ju minst sagt vara ett gränsfall.
Om det nu är så att tårtan inte går att dra av, och jag redan har betalt fakturan för tårtan via företagets bankkonto, hur gör jag med redovisning av momsen och på vilket konto ska jag bokföra icke-avdragsgilla utgifter? Jag kan bokföra det som "eget uttag", men då blir det egentligen lite missvisande.
Elektronikkonstruktör

Fredrik Stigsson

#3
Hej!

Om det nu är så att tårtan inte går att dra av, och jag redan har betalt fakturan för tårtan via företagets bankkonto, hur gör jag med redovisning av momsen och på vilket konto ska jag bokföra icke-avdragsgilla utgifter?
Om en utgift inte är skattemässigt avdragsgill så är inte heller momsen avdragsgill, varken som ingående moms eller som en kostnad. Du skall bokföra hela utgiften inklusive moms som en icke avdragsgill kostnad alternativ hela utgiften inklusive moms som ett eget uttag.

En icke skattemässigt avdragsgill kostnad bokförs på ett konto som har tillägget "ej avdragsgill" eller liknande tillägg. Du kan själv skapa sådana konton, men du kan exempelvis bokföra den icke avdragsgilla kostnaden på konto "6072 Representation, ej avdragsgill".