Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hyresavi x 3

Startat av michaela, december 17, 2008, 11:22:02 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

michaela

Hej!

Vi har fått en hyresavi daterad den 9/12. Denna innehåller tre betalningsspecifikationer för januari, februari och mars. Dessa ska betalas 30/12, 30/1 respektive 27/2. Jag undrar nu hur jag ska bokföra denna avi? Det är ju inte förutbetald hyra eftersom betalning skall ske vid tre olika tillfällen.. kan jag ta två kopior och bokföra dessa allt eftersom och i så fall vilka datum ska jag bokföra dem på?

MVH
Michaela

Fredrik Stigsson

Hej!
Om du bokför enligt kontantmetoden så skall du bokföra respektive betalningsavi när du betalar respektive hyresavi, på respektive betalningsdatum. Om du bokför enligt fakturametoden så skall du bokföra respektive betalningsavi på respektive datum som är angivet på avierna, det vill säga 30/12, 30/1 respektive 27/2. Den hyran som du betalar den 30/12 utgör en förutbetald kostnad då denna avser januari år 2009, lokalhyran för denna avi skall därför inte bokföras som en kostnad under år 2008 utan som en förutbetald hyreskostnad på konto "1710 Förutbetalda hyreskostnader".

michaela

Hej!

Tack för svaret!

Vi använder fakturametoden så då bokför jag dessa vid tre tillfällen. En fråga bara...

Den första hyran bokför jag alltså som en förutbetald hyra. När ska jag sedan bokföra om det till hyreskostnad?

Det som gör mig förvirrad är hur jag rent praktiskt ska göra med datum och papper.

MVH
Michaela

Fredrik Stigsson

Hej!
Du kan ta tre kopior på dokumentet för att använda som verifikationer.

Du skall bokföra om den förutbetalda hyreskostnaden till hyreskostnad i Januari år 2009, vilket datum i januari spelar ingen roll men det skall göras så att hyreskostnaden uppkommer under januari år 2009 då det är denna månad som hyran avser.