Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Skatteinbetalningar

Startat av Cmart, december 16, 2008, 12:13:35 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cmart

Jag har en enskild firma och har fått min slutliga skatt. Jag ska beta in en del. Dessutom delar jag inkomsterna i företaget med min fru som också ska betala in en del på sitt skattekonto.

När jag gör skatteinbetalningarna kan jag göra dem "privat" (via mitt lönekonto) utan att föra in dem i bokföringen i företaget?

Om jag måste bokföra, hur ska jag skilja på min privata skatt och min frus skatt etc? Vi har ju separat skattekonton men det är bara jag som är registrerad med F-skatt.

Fredrik Stigsson

Hej!
En enskild firma är inte en juridisk person och det är därför delägarna själva som betalar in skatt. Detta innebär att du skall betala skatten privat exempelvis via ditt lönekonto, om du betalar din privata skatt (skatten för vinsten i enskild firma utgör privat skatt) med din enskilda firmas pengar så räknas detta som ett eget uttag och skall då bokföras som detta.

Om ni använder den enskilda firmans pengar för att betala skatten kan ni göra en uppdelning på konton för eget uttag så att ni skiljer på hur mycket som respektive har tagit ut från firman.

Exempelvis:
1940 Bankkonto; Kredit
2012 Egna skatter, ägare 1; Debet
2022 Egna skatter, ägare 2; Debet

Cmart

Citat från: Bokfoering skrivet december 16, 2008, 08:59:13 PM
Hej!
En enskild firma är inte en juridisk person och det är därför delägarna själva som betalar in skatt. Detta innebär att du skall betala skatten privat exempelvis via ditt lönekonto, om du betalar din privata skatt (skatten för vinsten i enskild firma utgör privat skatt) med din enskilda firmas pengar så räknas detta som ett eget uttag och skall då bokföras som detta.

Om ni använder den enskilda firmans pengar för att betala skatten kan ni göra en uppdelning på konton för eget uttag så att ni skiljer på hur mycket som respektive har tagit ut från firman.

Exempelvis:
1940 Bankkonto; Kredit
2012 Egna skatter, ägare 1; Debet
2022 Egna skatter, ägare 2; Debet

Ok, om jag förstår dig rätt så behöver jag inte bokföra skatteinbetalningen alls, om jag använder mina "privata" lönekonton?

Fredrik Stigsson

Hej!
Japp, du behöver inte bokföra skatteinbetalningen om du betalar skatten med privat lönekonto.