Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Blivit fakturerad fel moms ?

Startat av kleva, juli 19, 2012, 10:32:46 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

kleva

Jag undrar vårat företag hyr en lägenhet av ett företag (ej bostadsbolag) åt våra anställda. De anställda får nettolönavdrag på sin lön.

De har fakturerat med moms 25%. stämmer det att dom får lägga på 25% för när man hyr från bostadsbolag är det momsfritt.
Kan jag dra av momsen när de ev har gjort fel? eller hur gör jag?

Hur blir det med elen till lägenheten kan jag dra av den momsen?

Tack på förhand

Fredrik Stigsson

Hej!

De har fakturerat med moms 25%. stämmer det att dom får lägga på 25% för när man hyr från bostadsbolag är det momsfritt.
Ett bostadsbolag/fastighetsföretag kan ansöka om frivillig skatteskyldighet för moms och om fastighetsbolaget har beviljats frivillig skatteskyldighet för moms så kan de ta ut moms.

Jag undrar vårat företag hyr en lägenhet av ett företag (ej bostadsbolag) åt våra anställda. De anställda får nettolönavdrag på sin lön. Hur blir det med elen till lägenheten kan jag dra av den momsen?
Momsen på förmåner är inte avdragsgill som ingående moms. Momsen på privata utgifter (förmåner) bokförs som en kostnad. Om ni gör ett nettolöneavdrag på de anställdas lön utan att ta upp en förmånsbeskattning så skall nettolöneavdraget motsvara förmånsvärdet och bokföras som en negativ kostnad eller en intäkt i samband med lönekörningen.

Utdrag från www.personalekonomi.se
En arbetsgivare som vill undvika att ta upp skattepliktiga förmåner till beskattning skall bokföra utgifterna för förmånerna inklusive moms som skattemässigt avdragsgilla kostnader och göra ett nettolöneavdrag från den anställdes nettolön motsvarande förmånsvärdet (marknadsvärdet inklusive moms för förmånen). Nettolöneavdraget skall bokföras som en negativ kostnad eller intäkt i arbetsgivarens bokföring. Då förmånsvärdet baseras på marknadsvärdet inklusive moms är det inte säkert att förmånsvärdet motsvarar arbetsgivarens kostnader för förmånerna.