Fråga om konto, eget kapital, enskild firma

Startat av Bibbi, juli 04, 2012, 07:34:17 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Bibbi

Undrar betr enskild firma och eget kapital, om det är ok att bara bokföra på 2010.

Läste någonstans att 2010 skall vara ett vilande konto under året och att man istället ska bokföra på 2013 (privata uttag) och 2017 eller 2018 (egna insättningar). Ska det vara så eller räcker det att man nyttjar ett konto dvs 2010?

Undrar också vad som skiljer 2017 och 2018 åt.

Fredrik Stigsson

#1
Hej,

konto 2010 skall visa det egna kapitalet vid årets början för delägare 1 och därför bokförs alla löpande eget kapital transaktioner mot andra konton. När det gäller skillnaden mellan 2017 och 2018 så avser konto 2017 rena kapitaltillskott medan konto 2018 avser alla övriga egna insättningar. Om du vill bokföra på både konto 2017 och konto 2018 är upp till dig, jag brukar enbart bokföra egna insättningar på konto 2018.


mikaelgreen

Hej hej!

Bara för att ge en alternativ vy. Vi använder endast 2010 för våra kunder (enskilda firmor). De är själva sällan intresserade av att skilja på 2012/2013/2017/2018/2019, SKV frågar inte efter det, Bokföringslagen kräver det inte, så vi gör det inte. :)

Däremot specar vi upp det för handelsbolag, eftersom man måste skilja på uttag och insättningar i blankett N3A i deklarationen.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

jens

Citat från: Bokfoering skrivet juli 04, 2012, 08:56:17 AM
Hej,

konto 2010 skall visa det egna kapitalet vid årets början för delägare 1 och därför bokförs alla löpande eget kapital transaktioner mot andra konton. När det gäller skillnaden mellan 2017 och 2018 så avser konto 2017 rena kapitaltillskott medan konto 2018 avser alla övriga egna insättningar. Om du vill bokföra på både konto 2017 och konto 2018 är upp till dig, jag brukar enbart bokföra egna insättningar på konto 2018.
Nu har ju mikaelgreen givit ett bra svar på den här frågan (dvs get går lika bra att bokföra allt på 2010) men jag blir ofta list orolig eller konfunderar när jag läser sådana här svar, då man får veta att man skall bokföra exakt på ett visst sätt. När jag startade firman så ville jag ha det så enkelt som möjligt, så jag valde "förenklad kontoplan"... och utgick ifrån den. Senare har jag lagt till konton vid behov, t.ex. 3055 Försäljning utanför EU, 3058 Försäljning - momsfri inom EU,  2615 "beräknad utgående moms" etc...  Men det är kanske bra att man får veta att det inte är ett krav på att man måste använda kontona 2017, 2018 etc...
Elektronikkonstruktör