Bokföring av inventarier och förbrukningsinventarier

Startat av martin991, april 29, 2012, 01:38:21 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

martin991

Hej! Förra året startade jag en enskild firma och nu har jag kört fast med bokföringen så här kommer några frågor.

Tanken var då att klara mig på inköp av Kamera och objektiv under ett halvt basbelopp för att kunna göra direktavskrivning. Nu köpte jag ytterligare ett objektiv som gör att jag tillsammans kommer upp över ett halvt basbelopp. Jag har bokfört allt löpande och på konto: Förbrukningsinventarier. Hur bokför jag det nya objektivet? Måste jag ändra de andra verifikationerna till inventarier istället?
Jag köpte en förbrukningsinventarie ett par månader innan mitt räkenskapsår började och tänkte ta in det i företaget. Jag kan inte lägga in det som ett vanligt köp det datumet det köptes eftersom det är innan räkenskapsåret började. Hur bokför jag detta och kan jag dra av momsen?
Jag har gjort ett inköp av en privatperson och fått ett kvitto, utan moms förstås. Jag vill ha in detta i företaget men hur bokför jag det? På vanligt sätt men utan ingående moms?
Om jag förstått det rätt så är fotografering alltid en aktiv näringsverksamhet vilket gör att jag kan dra av eventuellt negativt resultat på min inkomstdeklaration. Hur gör jag det?

Tacksam för snabba svar

Mvh Martin

Fredrik Stigsson

Jag har bokfört allt löpande och på konto: Förbrukningsinventarier. Hur bokför jag det nya objektivet? Måste jag ändra de andra verifikationerna till inventarier istället?
Du behöver inte ändra de andra verifikationerna, du kan skapa en ny verifikation som du exempelvis kallar "Omklassificering till inventarier".

Jag köpte en förbrukningsinventarie ett par månader innan mitt räkenskapsår började och tänkte ta in det i företaget. Jag kan inte lägga in det som ett vanligt köp det datumet det köptes eftersom det är innan räkenskapsåret började. Hur bokför jag detta och kan jag dra av momsen?
Du får bokföra det på ett datum inom räkenskapsårets datumintervall och du kan dra av momsen som ingående moms även om du blivit momsregistrerad senare än datumet för inköpet när det gäller utgifter innan start av verksamhet.

Om jag förstått det rätt så är fotografering alltid en aktiv näringsverksamhet vilket gör att jag kan dra av eventuellt negativt resultat på min inkomstdeklaration. Hur gör jag det?
Du för in det underskott som du vill utnyttja i ruta R45 i NE blanketten och tar upp samma belopp i ruta 45 i Inkomstdeklaration 1.