Inköp av inventarier - vad får man skriva av direkt?

Startat av FredrikL, april 13, 2012, 09:52:01 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

FredrikL

Hej!

Jag har ett fotoföretag och ringde Skatteverket för att höra om vi kan göra direktavskrivningar på vår kamerautrustning (3 kameror, 12 objektiv) som vi köpt in under 1,5 år.

De påstår att vi ska lägga ihop samtliga inköp vi gjort under hela första räkenskapsåret - 1,5 år - för att skriva av hela den summan. De anser alltså att vi inte är berättigade direktavskrivning trots att inköpen skett olika månader, i olika butiker, betalat av olika delägare. Kan det stämma?

Jag vill bara veta, är det så så gör vi ju självklart det, men jag hade fått för mig att om något understeg ett halvt prisbasbelopp exkl moms så kan man skriva av det direkt, inte att man var tvungen att räkna ihop en massa köp som har med samma sak att göra.

Allt känns som att det blir en tolkningsfråga och det finns inte längre några konkreta svar?

Tack på förhand!

Fredrik Stigsson

Hej,

i och med att ni har köpt in inventarier som har ett nära samband med varandra vid flera tillfällen så skall faktiskt totalsumman för hela anskaffningen användas vid bedömningen av om inventarierna är förbrukningsinventarier.

Utdrag från bokforingstips.se : Bokföra förbrukningsinventarier
För att inventarier skall gå under benämningen förbrukningsinventarier skall de ha en ekonomisk livslängd på högst 3 år eller ha ett anskaffningsvärde exklusive moms som understiger ett halvt prisbasbelopp (< 22 000 SEK för år 2012). Något omedelbart avdrag får inte göras för koncessioner, patent, licenser, varumärken, hyresrätter, goodwill och liknande rättigheter som har förvärvats från någon annan, och anslutningsavgift eller anläggningsbidrag som avser en nyttighet som är knuten till en fastighet och inte till ägaren personligen.

Om det finns ett samband mellan flera inventarier, exempelvis om man köper skrivbord och stolar till ett större kontor samtidigt eller vid flera tillfällen, så skall totalsumman för hela anskaffningen användas vid bedömningen av om inventarierna utgör förbrukningsinventarier.


FredrikL

Tack för svaret! Vi gick igenom bokföringen med en civilekonom och fick samma svar, så det var så vi gjorde :)