Ej bokförd skatteåterbäring. Hur gör jag?

Startat av brisadsjolin, april 06, 2012, 03:36:05 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

brisadsjolin

Jag driver en enskild firma och betalar F-skatt och moms via företagskonto.
Jag betalade för mycket F-skatt förra året och fick en del pengar tillbaka i december 2012. Skatteverket brukar alltid betala ut till mitt privatkonto. Pratade med en dam på Skatteverket som avrådde mig från att bokföra återbäringen då jag och företaget är samma sak.

Nu fick jag återigen pengar tillbaka från Skatteverket då jag betalat F-skatt utan att ha haft någon inkomst i firma hittills. Frågade en annan dam samma sak och hon blev förvånad och berättade att jag "måste bokföra all skatteåterbäring".

Vem ska jag lita och lyssna på? Vad gör jag egentligen? Och hur ska jag bokföra dessa skatteåterbäringar?

Jättetacksam om någon skulle kunna hjälpa mig för som det ser ut så har personalen på Skatteverket inte som helst koll på läget.

ulferik

Bokföringsnämnden har i ett uttalande redogjort för enskilda näringsidkares behandlingen av skattekontot BFN U 97:2

Enskilda näringsidkare

Skattekontot hos skattemyndigheten omfattar för en enskild näringsidkare både privata och rörelserelaterade poster. I bokföringen skall endast tas med poster som är relaterade till verksamheten (t.ex. arbetsgivaravgifter, innehållen preliminärskatt för anställda, mervärdesskatt och fastighetsskatt för näringsfastighet). I princip saknas därför förutsättningar för att uppnå överensstämmelse mellan saldot på skattekontot hos skattemyndigheten och bokföringen för näringsverksamheten.

Skatter och avgifter som hör till verksamheten och som redovisas på skattedeklarationen, dvs. arbetsgivaravgifter, preliminärskatt för anställda och mervärdesskatt, hanteras i den löpande bokföringen på samma sätt som hos juridiska personer. När skattedeklarationen avlämnas omförs skatte- och avgiftsbeloppen till eget kapital.

Enskilda näringsidkare kan som regel hantera skatter och avgifter på motsvarande sätt i samband med bokslut. Det innebär att arbetsgivaravgifter, innehållen preliminärskatt för anställda och mervärdesskatt (utom vid årsvis redovisning), som ännu inte redovisats i en skattedeklaration, tas upp under olika rubriker i balansräkningen.

Näringsidkaren debiteras normalt preliminär skatt (F-skatt) samt slutlig skatt. Dessa debiteringar omfattar förutom näringsidkarens privata skatter, såsom inkomstskatt och egenavgifter, även rörelserelaterade skatter, t.ex. fastighetskatt för näringsfastighet och särskild löneskatt för anställdas pensionskostnader. För den som redovisar mervärdesskatt årsvis i självdeklarationen ingår dessutom mervärdesskatt. Hur stor del som utgör privata skatter och avgifter och hur stor del som avser olika rörelseposter går normalt inte att avgöra. Om sådan debiterad skatt betalas med medel från verksamheten tas betalningen i den löpande bokföringen upp i sin helhet som ett uttag från eget kapital. Vid bokslut förs alla fordringar och skulder för nu nämnda rörelserelaterade skatter mot eget kapital. Detta medför att vissa rörelserelaterade skatter inte alls redovisas i balansräkningen.