Leverantörsreskontra som ej stämmer

Startat av Revisorsassistenten81, mars 28, 2012, 07:07:46 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Revisorsassistenten81

Min leverantörsreskontra säger att jag har leverantörsskulder på 2 115 000 kronor, men i bokföringen så har jag endast leverantörsskulder på 2 000 000 kr.

Denna diff har uppstått eftersom jag har bokfört betalningar av leverantörsskulder som jag ej har bokfört som inkommna. Detta har uppstått eftersom vi är flera personer som är inblandade i fakturahanteringen. Ibland har någon tagit emot en faktura och betalt den, men ej givit den till mig så att jag har kunnat bokföra den som inkommen. Det är i sådana fall som diffen har upkommit. Tex. att vi har fått en faktura från Telia på 5000 kr. Någon har tagit den och betalt den och sedan slarvat bort den. Jag har sedan sett att det betalts 5000 kr från bankkontot och krediterat 1930 bankkonto och debiterat 2440 leverantörsskulder. Efetrsom jag ej har fått den inkommna fakturan uppstår en diff mellan leverantörsreskontran och bokföringen. Jag vet att man skall ha koll på allting redan från början, men det hade inte jag, då jag ej hade någon bankdosa, utan endast fick kontoutdrag från banken att bokföra från. Nu till min egentliga fråga. Hur kan jag bokföra "bort" detta?

Enligt en revisor jag har talat med kan man "smyga" in det i bokföringen, alltså hitta på en "kostnad" och bokföra denna 115 000 kr kredit på något kostnadskonto och 115 000 kr debet på leverantörsskulder. Ett annat alternativ är att bokföra det som ett eget uttag.

Jag vet ju att vi har haft leverantörsskulder på 2 115 000 kr. Så det är liksom inget "fiffel", men jag förstår att man behöver underlag för allting.

Fredrik Stigsson

Hej,

identifiera leverantörsskulderna utifrån leverantörsreskontran och boka sedan in dem. Därefter bör du se till så att inga leverantörsfakturor slarvas bort.