Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hantering varuinköp EU

Startat av Cordula, mars 15, 2012, 03:15:26 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Tänkte höra hur man på bästa sättet bokför momsfritt varuinköp inom EU. Jag sitter nu med momsbilagan och tycker att det är lite krångligt som det är nu i min bokföring.

Jag har två olika saker som köps in momsfritt från andra länder i EU:

1. Varor som jag kommer att ha i lagret för vidareförsäljning
2. Varor som jag köper in för företagets eget bruk, alltså inte för vidareförsäljning

I momsbilagan vill skatteverket dock veta hela inköpsbeloppet, och eftersom jag delar in varuinköpet för företagets bruk ligger de på olika kostnadskonton: 6110, 5460, 5410 osv. Och sedan själva varuinköpet på 4056. Då gäller det alltså att titta igenom hela verifikationslistan för att hitta de olika belopp, och det vill jag bespara mig nästa gången.

Konto 4056 hamnar dessutom konstigt nog inte i BR utan bara i RR som övriga kostnader. Ska det vara så?




Fredrik Stigsson

Hej,

konto 4056 är ett kostnadskonto och det redovisas endast i resultaträkningen. Det är enbart konton mellan 1000 och 2999 som ingår i balansräkningen. Det smidigaste när man skall upprätta en momsbilaga eller en mervärdesskattedeklaration är att använda en momsrapport från bokföringsprogrammet som underlag. Du sätter då en momskod på alla dina konton som avser EU-inköp och sedan summeras allt för den här momskoden i momsrapporten.

Cordula

Momsen ser jag ju i alla fall när jag skriver ut huvudboken för kontona 2611 - 2645; men i momsbilagan ska man ju skriva inköpsbeloppet också. Ok, jag kan ta momsbeloppet och multiplicera med fyra, men så borde det ju inte vara. Lite avstämning vore bra egentligen. Eller är det inte så noga? Det finns folk som säger att jag är för petig ibland.

Kiki

Hej Cordula,

jag är också petig och försöka hitta alla fel även om det rör sig om några få kronor bara.

Jag har liknande problem som du då vi i vårt företag köpa mycket varor från Tyskland.
Kostnadsför jag inköpet direkt dyker det inte upp som utland inköp, bokför jag det i lagret dyker det inte upp heller.

Så jag bokför nu antingen allt på inköp varor EU där jag får beloppet vid slutet av året i momsrapporten vad jag köpte och kan fylla i momsbilaga korrekt. För att lagret har rätt saldo bokför jag lagerförändringen.

Det här med momskoden vad bokföringen säger har jag också tänkt på att göra kanske. Sedan finns det tråden av TimFaste , http://bokfoering.se/forum/index.php?topic=870.0

Det har jag också försökt jobba med. Måste själv funderar på vilket alternativ som är bäst för oss.

Kiki

Cordula

Hos oss handlar det också om Tyskland där vi köper in en hel del av varor. Jag har funderat på att lägga upp ett konto "Förbrukningsmaterial- och inventar momsfritt EU". Det borde ju egentligen räcka för skatteverkets skull, eller? Tror det är det enklaste och man ser per en gång hur beloppet ser ut.

hfohrman

Mitt lilla bokföringsprogram har 2 extra konton.

4056 resp 6906 som båda i programmet är kopplade till momskod 20 . Så länge jag använder dessa konton så blir summan i momsrapport fält 20 automatiskt riktig.
Använder EfRedo.

Hans