Hur bokföra medlemsutbetalningar från "awardsite"?

Startat av FredrikL, mars 10, 2012, 08:23:43 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

FredrikL

Hej på er!

Jag har planer på att starta en sk rewardsite, vilket innebär att om medlemmarna handlar produkter via sidan får de provision på vår provision. Jag undrar dock över det praktiska kring när
medlemmarna omvandlar provisionen till exempelvis ett presentkort eller liknande - hur bokför jag det? Räcker det med att jag bokför tex köpet av iTunes presentkort och sedan är det bra, eller måste man redovisa på något sätt vem man skickat det till osv?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Fredrik

FredrikL

Är det detta som gäller kanske?

Kostnader för gåvor av presentkort till personer som inte är anställda, inte är delägare eller inte är närstående till delägare är inte skattemässigt avdragsgilla som kostnader i inkomstdeklarationen om det inte rör sig om representationsgåvor. Kostnader för representationsgåvor till kunder är skattemässigt avdragsgilla med 180 SEK exklusive moms per person (år 2010).

http://mobile.bokforingstips.se/content.aspx?HeadId=bokforing&ContentId=presentkort-till-anstallda

Fredrik Stigsson

Hej

Räcker det med att jag bokför tex köpet av iTunes presentkort och sedan är det bra, eller måste man redovisa på något sätt vem man skickat det till osv?
Du bör uppge på verifikationen att presentkort(en) ges till en kund. Presentkortet är skattefritt för mottagaren och det innebär att kostnaden inte är skattemässigt avdragsgill för dig. Välj ett kostnadskonto med tillägget "ej avdragsgill" i kontobeskrivningen.