Kvartalsvis momsredovisning vid årets slut

Startat av Cordula, februari 22, 2012, 06:45:10 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Kontantmetoden, enskilt företag.
När jag ermomsen för oktober- december, behöver jag då ta med den momsen för fakturor som ska periodiseras? Det finns en faktura som skrevs i december och betaldes i januari. När ska jag redovisa den utgående momsen som finns på den fakturan?


Fredrik Stigsson

Citat från: Cordula skrivet februari 22, 2012, 06:45:10 PM
Kontantmetoden, enskilt företag.
När jag ermomsen för oktober- december, behöver jag då ta med den momsen för fakturor som ska periodiseras? Det finns en faktura som skrevs i december och betaldes i januari. När ska jag redovisa den utgående momsen som finns på den fakturan?
Hej, du måste redovisa momsen avseende den här fakturan. Även om man tillämpar kontantmetoden så måste man tillämpa fakturametoden vid ett bokslut avseende de fakturor som har utfärdats inom ramen för bokslutsåret.

Utdrag från skatteverkets hemsida:
Bokslutsmetoden använder du om du normalt omsätter högst 3 miljoner kr per år. Då bokför du fordringar och skulder först när du betalat eller har fått betalt. Du redovisar då även momsen vid dessa tillfällen, med undantag för den period då du har bokslut. Då, i beskattningsårets sista period, ska du i din deklaration ta med momsen för försäljningar (fordringar) och inköp (skulder) som du ännu inte fått betalt för eller har betalat.