Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Facebookannonser

Startat av Purpline, mars 13, 2012, 04:09:23 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Purpline

Hej

Jag har ett litet problem, jag har använt mig av Facebook annonsering och ska nu bokföra det hela. Jag frågar mig hur ska jag göra det för att det ska går rätt till, hur blir det med momsen? Är den 25%?

Med vänliga hälsningar
Purpline

Kiki

Hej,
skulle bokföra det under annonsering. Tror du att det kan passa dig?

Angående momsen står det väl på fakturan?
Eller är det en utländsk faktura? Använder inte facebook, så därför vet jag inte detta.
Är det utländsk är det ju inköp av tjänst inom EU ( om det nu är EU). 2614 utgående, och 2645 ingående 25% moms.

Kiki

Purpline

På min fakturasida på Facebook står momsen angiven som 0,00 kr. Jag har kollat in denna tråd http://bokfoering.se/forum/index.php?topic=1328.0 som tar upp mitt problem men blir fundersam angående momsen.

De hänvisar till http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/inkop-tjanster-eu.aspx som ett exempel.

Ska jag bokföra 25% moms trots att det står 0.00 kr i moms på min Facebookfaktura?

Kiki

Hej Purpline,

är det en tjänst du köpte från utlandet? Alltså är fakturan utställt i utlandet?
Står det på fakturan att köparen är skyldig att redovisa moms?

Kiki

Purpline

Äsch borde ha läst på deras hjälpsidor lite noggrannare där står det.

Är Facebook-annonser också momspliktiga?
Ja, annonsörer som har en företagsadress inom EU ska ta ut och betala moms. Om och hur momsen debiteras beror på om du köper annonser i företagssyfte och i vilket land ditt företag finns.


Ditt företagssäte ligger i EU och du köper Facebook-annonser i företagssyfte.


Om din företagsadress ligger inom EU, men utanför Irland, och du köper Facebook-annonser i företagssyfte, kommer inte vi att lägga på moms på dina inköp av Facebook-annonser. Normalt kommer du dock att vara förpliktad att deklarera moms enligt lämplig momssats i det land där du bedriver verksamhet. Facebook har inte möjlighet att informera om skatter, så vi ber dig att kontakta skattemyndigheten i ditt land för mer information om momsdeklaration.


Då kan jag bokföra allt imorgon som det ska vara.

Kiki

Bra att det löste sig.. 8)

Purpline

Rekommenderar andra miniföretagare och småföretagare att överväga om att annonserar via Facebook.

Kiki

Varför?

Vägrar framgångsrik att använda Facebook både privat och i företaget. Men är öppen för nya vägar om det finns goda skäl.
Så beskriver gärna varför du tycker det är av fördel. Vilka kunder når du där som du inte når på andra "traditionella sätt"? Och vad betalar du för annonsering?

Kiki

Purpline

Man når så många kunder man vill och behöver. Man kan vara specifik i sitt annonserade dvs man kan annonserar efter vad användarna bor eller har för intresse. Kostar antingen CPC(kostnad per klick) eller CPM(kostnad per tusen visningar). Har bara använt första vilket var smidigt kostade bara några kronor per klick.