Handelsbolag - vilket skattekonto ska användas för egenavgifter?

Startat av Novis18, december 27, 2011, 11:40:24 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Novis18

Hej,

Jag har betalat in egenavgifter och inkomstskatt för 2010 på handelsbolagets skattekonto. Skatteverket säger att jag har betalat in på fel konto, att jag skulle betalt in det på mitt privata skattekonto istället. Jag förstår inte varför? Momsen betalas in på handelsbolagets skattekonto, varför inte övriga skatter? Och hur gör jag nu för att flytta pengarna till rätt skattekonto?

Kan någon förklara det för mig?

Tackar på förhand gör
Novis18

Fredrik Stigsson

Hej,

vinsten i ett handelsbolag beskattas av varje delägare privat. Vinsten i ett handelsbolag delas upp mellan delägarna som alltid är minst 2 och sedan deklarerar varje enskild delägare för sin vinstandel. Du skulle ha betalat skatten avseende din vinst till ditt privata skattekonto, nu får du förmodligen begära en utbetalning från handelsbolagets skattekonto och betala till ditt privata skattekonto.

Utdrag från skatteverkets hemsida
Om det uppstår ett överskott på ditt skattekonto får du det automatiskt utbetalat till dig i följande fall:
- om en skatt som du tidigare påförts sänks
- om din ingående moms är högre än din utgående
- vid den slutliga skatteavstämningen
- vid ett beslut om återbetalning av punktskatt.

I andra situationer kan du begära att få ett överskott utbetalat med hjälp av e-tjänsten Skattekonto eller genom att skriva till ditt skattekontor.