Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Moms och bokslut

Startat av Cordula, november 01, 2011, 02:36:09 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Kontantbokföring: Som jag vet bokför man inte momsen när man upprätter kontona kundfordran resp. leveransskuld. I alla fall är det så jag har förstått det hela. Men med faktureringsmetoden har man ju denna uppdelning i alla fall, ska det vara så olikt varandra? Eller har jag missat något?

mikaelgreen

Vet inte om jag förstod frågan rätt.

Med kontantmetoden/bokslutsmetoden bokför du normalt en faktura (moms och intäkt/kostnad) först när den betalas, och du tar alltså inte "omvägen" via kundfordringar/levskulder. I bokslutet gör man däremot ett undantag och bokar då upp obetalda fakturor på bokslutsdagen. Då bokas alltså moms och intäkt/kostnad upp mot 1510/2440, precis som med faktureringsmetoden. Men detta gäller alltså endast fakturor som är obetalda på bokslutsdagen.

Besvarar det frågan?

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Cordula

Kontantbokföring: På bokslut bokför man bruttobeloppet, momsen periodiseras inte. Som jag förstått det i alla fall.

Men när man använder sig av faktureringsmetoden så bokför man ju momsen och nettobeloppet mot kundfordring/ leveransskuld i löpande bokföring. I alla fall när jag får tro mina gamla studieanteckningar. Här periodiserar man momsen alltså. Det är det jag inte förstå.


mikaelgreen

Det handlar egentligen inte om periodisering, utan om momsregler om när momsen ska redovisas. Och vid kontantmetoden ska obetalda fakturor i bokslutet bokas upp med moms och allt, precis som man normalt gör med faktureringsmetoden.

Exempel på telefonräkning 1000 kr, daterad 2011-12-27, betald 2012-01-26, bokslutsdatum 31 dec:
Bokning 2011-12-31:
2440 kredit 1000 kr
2640 debet 200 kr
6200 debet 800 kr
Bokning 2012-01-26:
2440 debet 1000 kr
1930 kredit 1000 kr

Och motsvarande för kundfakturor.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Cordula

Ok. Alltså är det verkligen så att momsen inte periodiseras vid kontantmetoden. Man bokar bara t.ex. 6200 mot 2440 utan att ta hänsyn till momsen.

Men det stämmer, det gäller ju momsredovisningen, och då har man ju olika sätt att gå tillväga.

Cordula

Upptäckte nu att mina tvivel inte var helt utan anledning. I senaste "Du och dator" (Tidningen från Visma) hittade jag nämligen följande: "Fråga: Hur gör jag om jag har obetalda kundfakturor vid årets slut?" "Svar: Vid årsskriftet frångår du kontantmetoden och redovisar dina kundfordringar som intäkter och i momsredovisningen vid årets slut, även om du inte har fått betalt. [...] Alla utskrivna fakturor som är obetalda summeras och registreras som intäkter och som kundfordringar. Momsen tas med i momsredovisningen som avslutas 31 december."


mikaelgreen

Är det inte det vi har sagt? Är nog inte säker på att jag förstår vad din fråga är.
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Cordula

I skatteverkets broschyr "Bokföring, bokslut, deklaration del I" för upprättandet av förenklat årsbokslut står följande: "I balansräkningen tar du upp kundfordringarna till det belopp som anges på fakturorna inklusive moms." Och sedan står där: "I ruta B7 skriver du kundfordringens värde inklusive moms."

Det här låter helt annorlunda än hos visma.