Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hur bokför jag den bortglömda momsen?

Startat av brisadsjolin, september 09, 2011, 10:34:15 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

brisadsjolin

Hej!

Jag betalade en faktura och glömde helt enkelt att betala momsen på den. Underleverantören mejlade och meddelade detta, så jag fick betala momsen separat. Hur bokför jag dessa två affärshändelser? Det känns konstigt att skapa en verifikation bara med moms för att det ska stämma fint med de två utbetalningarna som står på bankkontot.

Tack på förhand!

Önskar er en härlig helg!

mikaelgreen

Om du har faktureringsmetoden är det ju inga problem - skulden ligger på 2440 och du minskar den vid varje betalning.

Men jag antar att du har kontantmetoden. Jag tror den "korrektaste" metoden är att vid varje betalning bokföra 80% av betalningen som kostnad och 20% som moms (om det är 25% moms, dvs).

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

brisadsjolin

Hej Micke,

Tack för snabbt svar! Men varför 80% kostnad och 20% moms? Den procentandelen är baserad på vad?
Jag har faktiskt kontantmetoden och driver en enskild firma.

Bästa hälsningar,

Brisa

mikaelgreen

Förlåt, förhastade mig lite och antog att det var 25% moms och då blir det ju 80/20.

Fördela helt enkelt det betalade beloppet enligt gällande momssats. Så om du betalat 1000 kr och momsen är 6% blir det 943 kr kostnad (dela med 1,06) och 57 kr moms.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.