Bokföra annonsintäkter från irländskt företag?

Startat av FredrikL, juli 23, 2011, 11:06:45 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

FredrikL

Hej!

Vi har börjat få våra första utbetalningar från vår annonspartner i Irland. Jag undrar nu hur jag bokför detta korrekt.

Jag tänkte att jag skulle göra så här:

1920 - Bankkonto - Debet: Summa
3049 - Annonsintäker - Kredit: Summa*0.8
2610 - Utgående moms oreducerad - Kredit: Summa*0.2

Sen insåg jag att det är ju från ett annat EU-land. Är det någon skillnad då? Ska vi ge pengar till Skatteverket?

Hur ska jag göra så det blir rätt?

Vi har F-skattsedel i Sverige och de har använt vårat VAT-nr när de bokfört det.

Tack på förhand!

Kiki

Hej,

då är det tjänstförvärv EU- utland.
Inköp av tjänst från annat EU land heter det konto du bokför din utgift emot.

Sedan ska du redovisa EU moms ingående och utgående för att det blir rätt.
2645 ing.moms utland
2614 utg.moms tjänst EU

//Ki



FredrikL

Hej!

Tack för ditt svar. Dock är det inte en utgift för oss utan en inkomst. Missförstår jag dig eller beskrev du hur man gör för att bokföra en utgift?

Tack,
Fredrik

mikaelgreen

Antar att det är s k självfakturering, dvs att din "kund" skickar dig pengar på eget bevåg, utan att du fakturerar. Antar också att de inte lägger på moms, eftersom de själva är momsregistrerade. Det blir alltså på samma sätt som om du hade skickat en faktura till dem, satt ut deras VAT-nr på fakturan och därför inte lagt på moms.

Så det blir:
1920 Debet hela beloppet
3049 Kredit hela beloppet

Du måste också se till att 3049 har momskod 39, dvs försäljning tjänster till näringsidkare i annat EU-land. Alternativt välja ett annat intäktskonto med den momskoden. Annars blir momsrapporten fel.

Slutligen innebär detta att du måste skicka in en periodisk sammanställning (normalt sett kvartalsvis, så länge du inte säljer varor också). Där behöver du kundens VAT-nr, så se till att du har det.

Om det jag antagit stämmer, blir det alltså ingen svensk moms och inget att betala till SKV.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

FredrikL

Tack så mycket för ditt svar!

Det verkar vara så jag ska göra.

Det enda som gör mig lite osäker är en sak som står på deras utbetalningspapper:
"Total VAT @ 21 %: 0,00", och under det:
"Not subject to Irish VAT, Article 56, EU Council Directive 2006/112/EC refers".

Betyder det att de INTE har betalat irländsk skatt?

mikaelgreen

Det är helt korrekt. Texten innebär att enligt EU-reglerna behöver de inte betala moms till dig på sin kostnad, eftersom de själva är momsregistrerade. De kommer att betala omvänd moms till Irländska Skattemyndigheten istället.

Lite kuriosa: Bakgrunden till reglerna är att det skulle vara ohållbart att alla köpare skulle kräva tillbaka ingående moms från varje lands respektive Skattemyndighet. Istället säger man att momsreggade köpare kan lösa momsen med sin egen Skattemyndighet istället. Säljaren behöver därför inte bry sig om att momsa utan meddelar bara i momsdeklarationen att man har haft momsfri omsättning till näringsidkare inom EU (kod 39) samt gör en periodisk sammanställning på det.
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

FredrikL

Tack för väldigt utförliga svar. :)

För att jag inte ska missuppfatta vill jag bara klargöra - jag ska alltså bara köra debit och kredit på hela beloppet så det hamnar hos ett konto med momskod 39?

Tack igen!

mikaelgreen

Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.