Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Div vid byte av leasingbil

Startat av Mr T, april 19, 2011, 09:04:33 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mr T

Hej,

Har svårt att få ihop bokföringen inför ett byte av leasingbil i mitt aktiebolag.

Har finansiell leasing på en bil, leasingavtal på 36 månader (det avtalet kommer inte att löpa ut helt och hållet). Kommer att byta in den bilen när jag leasar en ny. Inbytespriset ligger högre än restvärdet och tanken är att jag ska använda pengarna jag får i inbytet till första förhöjd hyra på den nya bilen. Sätter lite enkla siffror på det hela:

1. Restvärdet (lösenvärdet) på min nuvarande bil är 50.000 kr. Jag får 75.000 kr för den när jag byter in den. 50.000 kr går med andra ord till leasinggivaren och 25.000 kr till bilhandlaren där jag handlar den nya bilen på leasing. Hur bokför jag min "vinst" på 25.000 kr, dvs. hur bokför jag att jag får betalt för bilen (den är ju inte min utan leasinggivarens och bilen finns ju ingenstans i balansräkningen)? Blir det en kredit på leasingavgifter, eller?

2. Jag antar att "vinsten" enligt ovan påverkar resultatet i bolaget vilket ju känns sådär. Bör jag därför sträva efter att få bilhandlaren att sänka både inbytespriset och priset på den nya bilen (kanske mer en skatteteknisk fråga än en bokföringsfråga)?

3. När jag leasade den nuvarande bilen tog jag eftermonterad utrustning på faktura (för att lyfta hela momsen). Nu ligger den utrustningen som inventarier med rak femårig avskrivning (20% per år). Hur hanterar jag dessa inventarier när jag byter in leasingbilen? I och med att inventarierna följer med bilen borde de ju försvinna i balansräkningen. Låt säga att utrustningen kostade 40.000 kr och att det bokförda värdet nu är 24.000kr (efter avskrivningar i två bokslut). Vad gör jag?

Kanske lite virrig frågeställning (men hade jag vetat vad som gällde hade jag ju inte behövt fråga  ;))

//T

Fredrik Stigsson

Hej!

1. Jag skulle ha bokfört vinsten för bilen på konto "3973 Vinst vid avyttring av maskiner och inventarier".

2. Vinsten påverkar resultatet. Du kan ju göra så att du sänker inbytespriset och priset på den nya bilen, då blir det ju lägre leasingavgifter.

3. Bokför 40 000 av inventarierna och 26 000 av de ackumulerade avskrivningarna mot konto 3973. Då blir det bara 1 000 kvar i vinst på konto 3973.