Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Skatteskulder och skattekonto AB

Startat av Cordula, maj 08, 2011, 06:37:04 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Jag vet inte hur jag ska bokföra skatteskulder och moms redovisningskonto för ingående balansen. Revisorn satte ett belopp på kontot 2510 skatteskuld, samtidigt finns det ett belopp på kontot 2650 momsredovisningskonto. Jag vet inte riktigt hur jag ska bokföra för att få de riktiga värden på ingående balansen. Behöver båda skulder bokas tillbaks? Men på vad? Revisorn hade lämnat över några bokföringsorder för bokslutet, jag förstår inte dem och vet därför inte hur jag ska bokföra de två kontona.

Fredrik Stigsson

Hej!

Skatteskuld och momsskuld skall föras tillbaka först när de betalas, detta görs när dessa skulder har debiterats på skattekontot. Om du har fått bokföringsorder från din revisor avseende bokföringsår 1 så skall du bokföra dessa transaktioner i bokföringsår 1. I bokföringsår 2 så för du in de ingående balanserna för balanskontona (1000-2999) och det här gör du med ledning av de utgående balanserna för balanskontona (1000-2999) under bokföringsår 1.

Cordula

Nu har ett belopp debiterats på skattekontot. Text: Slutlig skatt 2010 års taxering. Beloppet är på -164.306 Sek. Det finns skatteskulder i BR som går på -154.385 Sek.

Hur bokför jag transaktionen?

mikaelgreen

Det kruxiga med 2510 är att det ofta ingår en massa olika poster i saldot. Kolla i specen för konto 2510 i bokslutet 2009 - förhoppningsvis är skatteskulden tax 2010 där uträknad till 164 306 kr. Då debiterar du helt enkelt 2510 med det beloppet och krediterar 1630. Det som sedan blir kvar på 2510 bör tillhöra tax 2011 och framåt.

Om du har årsmoms kan momsskulden/fordringen för tax 2010 ligga på 1650/2650 och den ingår i den slutliga skatten. Du får pussla lite här.

Om det inte stämmer överens innebär det att det som deklarerades diffar från vad man räknade fram i bokslutet 2009. Då får du bokföra diffen mot 8910 Skattekostnad, helt enkelt.
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.