Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Inköp av programvara från USA

Startat av Fredrik-s, april 16, 2011, 01:50:11 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Fredrik-s

Hej,

Jag har köpt in en mjukvara programvara från USA som jag använder mig av i mitt företag. Alltså ett dataprogram. Jag är osäker på hur jag ska bokföra detta så det blir rätt. Jag använder mig av Visma Enskild firma när jag bokför, om det kan vara till hjälp att veta.

1. Ska jag bokföra det som vara eller tjänst?
2. Om jag fattat det rätt så ska det bokföras som "Inköp av X från land utanför EG". Stämmer detta?
3. Vilken momssats är det på inköp av programvara. 25%?

En detalj kring detta är att när jag väljer "Inköp av tjänster från land utanför EG (kod 22)" så får jag uppge vilken momssats det ska vara. Väljer jag däremot "Inköp av varor från land utanför EG" får jag inte välja momssats och jag ombes att betala moms till Tullverket.

Alltså är väl det avgörande hur man bedömer vad programvara är. Fall det är en vara eller tjänst.

Hoppas på bra svar.
MVH Fredrik

ulferik

Mervärdesskattelagen ML 1994:200 5 kap beskriver vad som är tjänster och var de anses omsatta.

Datorprogram är en tjänst som anses omsatt i Sverige om köparen är en näringsidkare. Man behandlar inköpet
med "omvänd momsskyldighet", vilket innebär att man lägger på en lika stor 25 % moms både ingående och utgående.

Huvudregler

5 § En tjänst som tillhandahålls en näringsidkare som agerar i denna egenskap är omsatt inom landet, om näringsidkaren antingen har sätet för sin ekonomiska verksamhet i Sverige eller har ett fast etableringsställe här och tjänsten tillhandahålls detta. Om näringsidkaren varken här eller utomlands har ett sådant säte eller fast etableringsställe är tjänsten omsatt inom landet, om näringsidkaren är bosatt eller stadigvarande vistas i Sverige.

18 § /Träder i kraft I:2011-04-15/ Bestämmelserna i 16 och 17 §§ ska tillämpas på följande tjänster:
1. överlåtelse eller upplåtelse av upphovsrätter, patenträttigheter, licensrättigheter, varumärkesrättigheter och liknande rättigheter,
2. reklam- och annonseringstjänster,
3. konsulttjänster, produktutveckling, projektering, ritning, konstruktion, juristtjänster, revisorstjänster, skrivtjänster, översättningstjänster och liknande tjänster,
4. automatisk databehandling samt utarbetande av system eller program för automatisk databehandling,
5. tillhandahållande av information,
6. bank- och finansieringstjänster utom uthyrning av förvaringsutrymmen, samt försäkrings- och återförsäkringstjänster,
7. tillhandahållande av arbetskraft,
8. uthyrning av andra varor som är lös egendom än transportmedel,
9. förpliktelser att helt eller delvis avstå från att utnyttja en sådan rättighet som anges i 1 eller från att utöva en viss verksamhet,
10. telekommunikationstjänster, varmed förstås dels tjänster som avser överföring, sändning eller mottagning av signaler, skrift, bilder och ljud eller information i övrigt med hjälp av tråd, radio eller optiska eller andra elektromagnetiska medel, dels tjänster som avser överlåtelse eller upplåtelse av rättighet att utnyttja kapacitet för sådan överföring, sändning eller mottagning,
11. radio- och televisionssändningar,
12. elektroniska tjänster, såsom tillhandahållande av

a) webbplatser och härbärgering av sådana samt distansunderhåll av programvara och utrustning,
b) programvara och uppdatering av denna,
c) bilder, texter och uppgifter samt databasåtkomst,
d) musik, filmer och spel, inbegripet hasardspel och spel om pengar, samt politiska, kulturella, konstnärliga, idrottsliga, vetenskapliga eller underhållningsbetonade sändningar eller evenemang, och
e) distansundervisning,

Fredrik-s

Tack för svar ulferik. Då blev det betydligt klarare. Tack!