Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Ink 1 + NE

Startat av Acka, april 13, 2011, 08:32:41 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Acka

Hej, någon har hummat om att beloppen i spec till ink 1 för år 2010 "Avstämning av föregående års egenavgifter m m" :       Föregående års medgivna avdrag för egenavg m m i näring 
Föregående års påförda egenavgifter och allmän löneavgift,      ska kontrolleras, i så fall, mot vad? Var?

Påverkar/ska dessa belopp med i deklarationen för 2010? hur/var i så fall?

Hoppas någon förstår mina frågetecken!!!!????

Eller kan jag bara glömma ovanstående fundering?

Har också ett belopp under "Periodiseringsfond (kontrollera att uppgifterna är riktiga innan du använder dem)" står det i samma spec för ink 1 med undertexten "Beräknat återstående saldo 2010 års taxering"

Där uppstår nästa frågetecken?! Vad ska jag "använda" detta belopp till?

Mvh
Acka

Fredrik Stigsson

Hej!

Föregående års påförda egenavgifter och allmän löneavgift, ska kontrolleras, i så fall, mot vad? Var? Påverkar/ska dessa belopp med i deklarationen för 2010? hur/var i så fall?
Du kan ju kontrollera rimligheten genom att beräkna egenavgiften för föregående års resultat. Föregående års medgivna avdrag för egenavg m m i näring och föregående års påförda egenavgifter och allmän löneavgift skall du ta upp i årets NE blankett, det finns två rutor i blanketten som har dessa namn.

Periodiseringsfond (kontrollera att uppgifterna är riktiga innan du använder dem)
Om du skall återföra denna periodiseringsfond i årets deklaration så använder du det här beloppet genom att ta upp det vid punkten återföring av periodiseringsfonder i NE blanketten.