Första momsredovisningen: försenad! Vad innebär det?

Startat av brisadsjolin, april 13, 2011, 07:02:44 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

brisadsjolin

Hej!

Jag gjorde ett misstag på grund av min ovana och oerfarenhet.
Jag driver en enskild firma sedan 3 mars 2011 och redovisar moms kvartaslvis. Som det ser ut borde jag ha gjort en momsrapport och bokfört den senast den 31 mars (perioden jan 2011-mars 2011). Jag trodde att man fick lov att bokföra det senast den 12 maj – dagen man ska betala moms till Skatteverket.

Hur gör jag nu? Vad innebär detta att jag inte gjort momsrapporten och bokfört än? Får jag göra det nu utan att det blir ett problem för mig eller företaget?


TimFaste

Om vi pratar "bokföring" så ska du ta fram en momsrapport för tiden fram t.o.m. den 31 mars 2011. I många program görs också momsombokningen per den 31 mars (tömning av konton för ingående och utgående moms varvid nettot bokförs som en skuld på konto 2650 eller en fordran på konto 1650).

Ifall vi tänker momsdeklaration till Skatteverket så skall denna momsdeklaration finnas hos Skatteverket senast den 12 maj. Per det datumet kommer momsen att belasta alternativt tillgodoräknas ditt skattekonto.

Om du har moms att fordra så bör du lämna in deklarationen så snart du kan eftersom pengarna betalas tillbaka till dig. Ifall du registrerat dig för att hantera skattedeklarationer och granska skattekonto via e-tjänsterna och din personliga e-legitimation så snabbar du upp processen med 2 veckor.