påverkar eget uttag resultatfördelningen i HB?

Startat av ronnyo, februari 09, 2011, 03:40:43 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

ronnyo

Jag driver ett HB som har varit skrivet på några släktingar under större delen av 2010, jag har endast stått med som ägare under de sista veckorna av 2010.

När jag nu skall fördela resultatet för 2010, måste det då delas lika på mina två släktingar? Får jag sätta del eller hela resultatet på mig?
de egna uttagen och insättningarna under åren har jag noterat som eget uttag/insättning Ronny, d.v.s. jag själv, är det ok?

Företaget är inte registrerat som arbetsgivare, och jag har alltså inte varit anställd av bolaget i den bemärkelsen.

Fredrik Stigsson

Hej,

om ni som är delägare i handelsbolaget inte har något avtal emellan er (exempelvis ett handelsbolagsavtal) där det framgår hur vinsten skall fördelas så skall vinsten fördelas i enlighet med handelsbolagslagen (1980:1102). Följande är ett utdrag från handelsbolagslagen (1980:1102):

6 § För varje räkenskapsår skall en bolagsman tillgodoräknas dels ränta på den insats han hade kvar i bolaget vid räkenskapsårets början, dels ett skäligt arvode för sin förvaltning av bolagets angelägenheter. Räntan skall beräknas enligt den räntefot som motsvarar den av Riksbanken fastställda referensränta enligt 9 § räntelagen (1975:635) som gällde vid räkenskapsårets början med ett tillägg av två procentenheter. Lag (2002:353).

7 § Det överskott eller den brist som finns sedan bolagsmännen har tillgodoräknats ränta och arvode enligt 6 § utgör räkenskapsårets resultat.

8 § Resultatet fördelas lika mellan bolagsmännen. Är viss grund avtalad för fördelningen endast av vinsten eller endast av förlusten, gäller den grunden vid fördelningen av såväl vinst som förlust.


Ert avtal kan vara muntligt men då finns det inget bevis i det fallet att någon delägare kräver sin del av vinsten vid ett senare tillfälle.

ronnyo

Det innebär att om vi avtalar att all vinst tillfaller mig så finns det inga problem med det, trots att jag bara varit skriven som delägare i 2 veckor. Tolkar jag det korrekt?

Fredrik Stigsson

Hej!

Det innebär att om vi avtalar att all vinst tillfaller mig så finns det inga problem med det, trots att jag bara varit skriven som delägare i 2 veckor. Tolkar jag det korrekt?
Ja, om ni har ett avtal om hur vinsten skall fördelas så är det här avtalet som gäller för vinstfördelningen. Se nedanstående utdrag från handelsbolagslagen (1980:1102):

1 § Bolagsmännens inbördes rättigheter och skyldigheter under bolagets bestånd bestäms genom avtal. I den mån bolagsmännen inte har träffat avtal om något annat skall 2-4 och 6-16 §§ tillämpas.

Paragraf 6,7 och 8 kan avtalas bort.

ronnyo


Beeo

Citat från: Bokfoering skrivet februari 25, 2011, 10:15:30 AM
Hej!

Det innebär att om vi avtalar att all vinst tillfaller mig så finns det inga problem med det, trots att jag bara varit skriven som delägare i 2 veckor. Tolkar jag det korrekt?
Ja, om ni har ett avtal om hur vinsten skall fördelas så är det här avtalet som gäller för vinstfördelningen. Se nedanstående utdrag från handelsbolagslagen (1980:1102):

1 § Bolagsmännens inbördes rättigheter och skyldigheter under bolagets bestånd bestäms genom avtal. I den mån bolagsmännen inte har träffat avtal om något annat skall 2-4 och 6-16 §§ tillämpas.

Paragraf 6,7 och 8 kan avtalas bort.


Om det är närstående släktingar ( ex. en morfar eller ett syskon med make) då gäller särskild stoppregel.
Beeo