Bokföra försäljning av del av invetarie slutet av året

Startat av mox, april 03, 2011, 03:17:30 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

mox

Vi har sålt en bil den 2010-12-21 vilket är 10 dagar innan vårt räkenskapsår tar slut.
Vi har ett anskaffningsvärdet på 171 875 med 5 års avskrivning. Inköptes 2009 feb och har ack. avskriv 31510 för 11 månader i 2009.

Vi sålde den för 107 000 men då ingick inte den specialutrustning som köptes med bilen till uppskattat värde 30 000 kr.

Vi fick inte dra moms vid köp.

Hur skall jag nu bokföra denna försäljning av inventarie?

Skall jag skriva av den ytterliggare 12 månader så att ack. avskrivning blir 31510+34375=65855 innan jag bokar försäljning eller skall jag endast boka avskrivning för det jag inte sålt?

Vad behöver jag för verifikation för kvarvarande del av inventarie som inte sålts för att styrka värde?´

Det vore toppen om någon kunde föreslå en bokföringsorder för min utmaning.

MOX


mox

Inte någon som kan förbarma sig över mig :-)

kanske var lite för knepig för oss amatörer som vistas här på detta forum. Får nog ta det med revisorn istället.

TimFaste

Jo, jag har sett din fundering. Men t.ex. tycker att du ju bör ha fått dra momsen på specialutrustningen, för den ingick väl inte i bilen inköpspris - eller ...

Tips: Många väljer att köpa bilen exkl. utrustning som vinterhjul, motorvärmare m.m. Sedan får de en separat faktura på dessa prylar inklusive eventuell montering och - voala! - man får dra hela momsen.

När det gäller avskrivningar under försäljningsåret så finns det två skolor. En som inte skriver av för innehavstiden under det år som anläggningstillgången avyttras. Och alltså en falang som gör det. Den senare åsikten stöds av en del sakkunniga personer. De som inte gör några avskrivningar menar att den vinst eller förlust som uppstår vid avyttringen löser hela frågan om årets avskrivningar ...

Sedan har jag en fundering till. Varför bry sig om kvarvarande specialutrustning? Är den så "universell" att du t.ex. skulle kunna sätta ut den på Blocket och få vettigt betalt för den?