Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

lathund för årsbokslut

Startat av marianacristease, december 12, 2007, 12:02:14 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

marianacristease

Hej!

Jag ska göra årsbokslut för egen firma (aktiebolag) och känner mig lite vilse här - har nån erfarenhet av bokslutsarbete sen tidigare anställningar fast det är inte min
starka sida. Kan det finnas nån sån "bullet proof"- mall som man kan ta hjälp av?

Funderade lite om att köpa färdiga program om bokslut (jag använder Hogia Småll Office), kan det vara en alternativ?

Tacksam för svar,
Marina

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
Ett bokslutsprogram kommer hjälpa dig med att upprätta själva dokumentet "årsredovisningen", så att detta blir snyggt och riktigt. Det är dock ett par bokslutstransaktioner som måste göras innan årsredovisningen kan upprättas:

1. Avstämmningar: Kundfordran, Leverantörsskulder, Bankkonto, skattekonto, Kassan, Momsskuld och/eller momsfordran, personalskulder (sociala avgifter, preliminär skatt) är de viktigaste posterna som skall stämmas av i bokföringen.
2. Lagerinventering och inventering av lager skall eventuellt bokföras.
3. Avskrivningar skall göras på maskiner och inventarier och även bokföras.
4. Periodiseringar av förutbetalda kostnader och upplupna intäkter, förutbetalda intäkter och upplupna kostnader. Förutbetalda kostnader är utgifter som utgör leverantörsskulder under bokföringsåret men som avser nästa bokföringsår, exempelvis Lokalhyra. Upplupna intäkter är intäkter som avser det här bokföringsåret men som faktureras först nästa bokföringsår. Viktigt att tänka på är att intäkter och kostnader skall matcha varandra.
5. Bokföra periodiseringsfonder, 25% av resultatet innan bokslutsdispositioner
6. Beräkna och bokföra årets skatt, hänsyn skall tas till ej skattepliktiga intäkter, ej skattemässigt avdragsgilla kostnader, schablon ränta på ingående värde av periodiseringsfonder
7. Beräkna och bokföra årets resultat.

Checklista eller lathund för bokslut