Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Enskild firma

Startat av Linda_s, april 01, 2011, 09:05:44 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Linda_s

Hej allihopa!
Jag tänker att öppna ett städfirma och har en fråga till er .. Jag såg på Skatteverket hemsidan att RUT-avdragen gäller inte för material, resekostnader m.m Då hur ska man fakturera  t:ex en  flyttstädning? Jag tänker så här .. Städmaterial 500:- och arbete 1500:-  så blir faktura 2000:- inklusive moms..

1 Kunden får reduktion för 1500 (50%) så blir då 750:-resten  + 500:-städmaterial  = 1250:- som kunden ska betala
2  2000:- - 50%             1000:- som kunden ska betala


Hur gör man som inte säljer nånting bara tjänster, får avdrag på hela fakturan inklusive material eller inte ?
Tack !
MVH Linda

TimFaste

Alternativ 1 är korrekt.

Förstår inte den därpå följande frågan. "... säljer ... bara tjänster"? Då finns det ju ingen materialförsäljning?

Om fakturan endast gäller tjänster så blir det 50 %-igt avdrag på hela fakturabeloppet.

Linda_s

Tack för svar !

Jag skrev bara "tjänster" eftersom man som utför en städning säljer ingenting ..eller hur ? Om man köper städmaterial..det är inte för att man kan göra städningen? Tänker att man köper inte städmaterial för ett pris för att sälja vidare för andra pris som en mataffär...
I så fall hur ska man göra ? Man köper städmaterial bara för att utföra tjänsten..

Tack!

Kiki

Förstår jag dig rätt då är inköp av dina städmaterial en utgift som bokförs som kostnad.

Din försäljning däremot är som jag förstår tjänsten att städa, som bokförs som försäljning tjänst. På fakturan gör du då avdrag på 50% om köparen har rätt till RUT.

Skulle du däremot välja att fakturera kunden även en viss andel material du behövde använda dig av, då ger inte denna intäkt just på varuförsäljning rätt till RUT.

Kiki

jens

De som städar hemma hos oss ger fullt avdrag, dvs. de blandar inte in något "material" eller dylikt. Det är en tjänst till 100%. Sedan, att du i din tur måste gå och köpa golvmoppar mm. för att kunna utföra tjänsten, är ju en annan sak. Det är fortfarande 100% tjänst. Kunden köper ju inte golvmoppar och tvättmedel av dig?
Elektronikkonstruktör