Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hjälp blir galen!!

Startat av cecilia, mars 29, 2011, 09:29:45 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

cecilia

Hej
Jag har kanske en liten dum fråga men för mig så ligger den och gnager.
Jag har köpt in en maskin för 100.000 kr drog av momsen direkt  och har fått tillbaka den.
Men jag har ett lån på maskinen och får varje månad låneavi och där är det ränta hur bokför jag räntan??
Är ränta och moms samma sak om jag redan dragit momsen så ska jag väl inte ta med räntan i momsdeklarationen varje månad eller?? alltså
ja jag vet det låter heldumt men jag funderar och kan inte släppa det men antar att räntan och momsen är två helt skilda saker?

Tack snälla om någon kan svara mig.
;)

mikaelgreen

Hej!

Vi får skilja på ditt inköp och hur du har betalat det. Och ja, räntan och momsen är två helt skilda saker. :)

Om vi säger att du köpte maskinen för 100 tkr inkl moms och att hela köpet gjordes på avbetalning. Du bokför 80 tkr i debet som inventarier (såvida den inte ska kostnadsföras direkt av nån anledning) och 20 tkr i debet som ingående moms. Den ingående momsen hamnar i momsdeklarationen för den månad då du bokför den (vilken månad beror på om du har fakturerings- eller kontantmetoden). I kredit lägger du hela köpesumman på 100 tkr på t ex 2890 Övriga kortfristiga skulder, alternativt något annat skuldkonto som verkar passa bra för ett avbetalningsköp.

Varje gång du sedan får en låneavi, debiterar du 2890 med amorteringsbeloppet och debiterar 8400 Räntekostnader med räntebeloppet. Kreditkonto 2440 eller betalningskonto, beroende på metod.

Detalj: Om avbetalningen sker över mer än ett år ska egentligen den del av skulden som inte kommer att amorteras inom ett år ligga på ett konto för långfristiga skulder, t ex 2390. Detta kan man dock fixa i bokslutet, om man är lite lat. :)


/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.