Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Stort behov av hjälp!!!

Startat av gogoplex, mars 23, 2011, 12:12:03 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

gogoplex

Hej, driver ett HB och har nu köpt in en bil på företaget. Det är en lätt lastbil och är leasad. Hur bokför jag hela transaktionen?

Försäljningspriset till mig var 178.388 kronor inkl.moms (moms 35.677,60 kronor)
Samtidigt betalade jag in en första förhöjd hyra till Ford Credit på 45,701 kronor.
Vilka konton och hur skall jag bokföra detta? Snälla, någon som kan hjälpa mig?

mvh,
Nina

TimFaste

Glöm försäljningspriset. Ditt företag äger inte bilen utan ni hyr den från leasingföretaget.

Den första förhöjda hyran:

Först måste du ta ställning till om du får lyfta hela momsen eller inte. Kravet är att det är öppet flak (även om du har en kåpa på flaket). I annat fall får du bara lyfta halva momsen.

Beloppet du då får exklusive avdragsgill moms kan bokföras debet 1386 och 1720. Om det t.ex. är 36 månaders leasing så bokförs 12/36 x leasingavgiften på 1720 och resten på 1386.

I slutet av varje månad bokför du enligt 36-månadersalternativet i fortsättningen 1/36-del av den förutbetalda leasingen (observera - detta har ingenting med kommande leasingfakturor att göra):

Debet 5625 Lastbilskostnader, leasing
Kredit 1386 Förutbetalda leasingavgifter (under 24 månader) alternativt 1720 Förutbetalda leasingavgifter, kortfristig del (under de sista 12 månaderna).

Om du har 48 månaders leasing så byter du ut 36 mot 48 i ovanstående beräkningar.



gogoplex

Så momsen om 35.677 kr är inget jag kan dra av i bokföringen?

Tack på förhand!

TimFaste

Förlåt, mitt svar var kanske lite otydligt.

Ifall bilen ur momssynpunkt klassas som personbil så får du dra halva momsen.

Om den klassas som lastbil så får du dra hela momsen.

gogoplex

Jag tackar å det vänligaste för din hjälp men jag förstår fortfarande inte riktigt :(
Den moms om 35.677 kr (lastbil) hur drar jag den, allt på ett bräde eller uppdelat på 36 mån?

Om jag inte är till för mycket besvär kan du skriva ner hur jag skall bokföra detta i debet och kredit?

mvh,
Nina

Kiki

Hej Nina,

den ingående momsen bokför du på debet sidan.

Är hela momsen avdragsgill får du lyfta hela momsen direkt, annars bara hälften som Tim Faste sa. Du periodisera inte momsen, dvs, du lyfta momsen direkt.

Hälsningar
Kiki

ulferik

Men Kiki om det är ett leasingköp så är bara den ingående momsen (hela eller halva) på månadsfakturorna från leasingbolaget avdragsgilla:

Kiki

#7
@ulferik

hur menar du det? På den första förhöjda leasingavgiften kan momsen ju också dras av eller har jag missförstått något??....om man har rätt till det, så klart.

Eller vad menar du?
Kiki

ulferik

Jag läste ditt svar som om du svarade på gogoplex fråga:
"Den moms om 35.677 kr (lastbil) hur drar jag den, allt på ett bräde eller uppdelat på 36 mån?"

Den momsen är inte avdragsgill direkt utan kommer att fördelas ut av leasingbolaget på månadsfakturorna.
Finns momsen för den förhöjda första betalningen specificerad på fakturan så är den givetvis direkt avdragsgill.

Jag tolkade kanske ditt svar för snävt?

Kiki

ok, då är vi överens.. :)

jag var ute på månadsfakturan och första förhöjda avgiften vad det gäller momsen... :P

Kiki

TimFaste

Om vi först tar momsen på den första förhöjda leasingavgiften så är den avdragsgill när den är betald!

Principen bakom detta är att man får dra momsen på en kommande leverans av tjänst först när varan eller hela tjänsten är levererad. Detta påverkar också behandlingen av den månadsfakturerade leasingavgiften.

Vi tar ett exempel:

Nu i mars har jag fått leasingfakturan för april. Vi säger att jag är lite slarvig med betalningarna så den fakturan blir inte betald förrän i april. Jag får inte göra mitt momsavdrag i momsdeklarationen förrän i april! Hade jag betalad per den siste mars så hade jag kunnat göra avdraget redan i mars!

Samma princip gäller också momspliktiga hyror eller andra förskottsfaktureringar.

Omvänt behöver säljaren inte redovisa sin moms förrän denne antingen fått betald eller levererat hela varan/tjänsten.