Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Motkonto för avskrivning av fastighet?

Startat av johro8, mars 19, 2011, 01:53:52 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

johro8

Hej
Jag är väldigt ny på det här med bokföring och behöver lite hjälp!

Jag har köpt ett hus som jag ska hyra ut stora delar av och därför driva det som en näringsfastighet. Eftersom det rör som en väldigt lite verksamhet med få affärshändelser så ska jag försöka att sköta bokföringen helt själv med hjälp av ett egenhändigt ihopknopat dagboksblad. Mitt dagboksblad har varit ute hos lite kunnigt folk och enligt dem så verkar det ok.

Jag har två tillgångs konton som är bankkonto och ett jag kallar fastigheten.
sen har jag ett lånkonto och ett eget kapital konto.
Min kontantinsats på huset och lånet står som debet på fastighetskontot.

Resten av kontona är kostnadskonto såsom värme, el osv.
Till sist har jag ett konto som jag kallar avskrivning, avskrivning är såsom jag förstått det en kostnad och därför har jag lagt även det som ett kostnadskonto. Jag får ju dra av 2 % av byggnadsdelen av fastigheten varje år.

Min fråga är: vilket är motkontot till avskrivning?

TimFaste

Avskrivningarna minskar fastighetens värde. Så i resultaträkningsdelen har du en post som heter "Avskrivningar". I balansräkningsdelen så minskar du fastighetens värde med avskrivningsbeloppet.

johro8

Tack så mycket för svaret!

Men jag vet tyvärr inte vad jag ska kalla motkontot för mina avskrivningar!

mvh Roger 

Kiki

Hej,

Som jag förstår dig har du bokat in ett belopp "x" som tillgång på ditt konto fastigheter.

När du gör dina avskrivningar så bokar du ut avskrivningsbelopp "Y" på fastigheter,(fastigheters värde minskar med beloppet), och du bokar det mot ett konto under exempelvis avskrivning fastigheter i RR. Detta minskar ditt resultat.

Hoppas det hjälpte? 8)

johro8

Hej Kiki
Beloppet på tillgångskontot fastigheter består ju av min kontantinsats och lånet på fastigheten. dessa två ihop blir den sammanlagda summan på kontot.
Menar du att avskrivning ska minska tillgången på det kontot?

Jag är ju inte så kunnig inom bokföring så för mig känns det konstigt att göra det när jag vaken har betalat av på lånet eller tagit tillbaka delar av min kontantinsats.

Men det kanske inte spelar någon roll?

mvh Roger