Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra seminarie-biljett

Startat av Acka, mars 16, 2011, 07:38:00 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Acka

Hej, första gången jag är inne på forumet, verkar finnas en hel del att hämta här. Har just nu en liten fundering:

Har EF och redovisar enligt kontantmetoden. På vilket/vilka bas-konton är det lämpligast att bokföra kostnad för seminarium, som i praktiken innehåller både egen utb (7610?), tillfälle till konsultation/utbyte med kollegor i samma bransch (6991?), samt egen info till nya som introduceras i branschen (6390?). Är det ok och har det egentligen någon betydelse  att dela upp kostnaden på flera konton och i så fall, gör man det procentuellt efter egen uppskattning?
??? :-[

Mvh
Acka

TimFaste

Det finns en sak som man kan fundera över. Om jag har en enskild firma och går på en kurs - kan jag då få "personalkostnader" för mig själv? Nej, det går ju inte! För min del känns det då lite knepigt att bokföra egen utbildningskostnad på konto 7610. Var kan man då bokföra det? Tja, kanske 6590 Övriga externa tjänster. Eventuella resekostnader på 58xx-konton.

Har det någon betydelse att dela upp kostnaden? Nej, egentligen inte. Och om man gör det får man väl klura ut varför - och därmed får man nog också en idé om hur en eventuell uppdelning ska göras.

Acka

Tack!

Inte tänkte jag på att 7610 (och alla 7-konto) rör personal! Tittade mest på innehållet och hittade utb!? 6590 som du föreslår kanske blir det bästa. ;)

Mvh
Acka