Frågor om bokföring vid momsredovisning / enskild firma

Startat av Bibbi, mars 16, 2011, 09:32:09 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Bibbi

Vill be om hjälp. Behöver ett förtydligande vad gäller momsredovisning, enskild firma, och hoppas att någon kan vägleda mig. Det gäller kontantmetoden med momsredovisning var tredje månad. Bokföringen görs manuellt. Bolaget startades den 1 jan 2011.   

1. Betr momsrapport
    Ska denna upprättas och bokföras per den siste var 3e månad? Dvs den 31 mar denna gång i detta fall. Är det ok även den 1 april?

    Eller är det så att man gör detta i samband med att man skickar iväg sin skattedeklaration till Skatteverket?
    Eller kan man välja?

2. Om jag förstått det rätt ska kontona för ing moms och utg moms nollställas vid momsrapporten och beloppen föras över till antingen 
   2650 (redovisn kto för moms) eller 1650 (momsfordran) beroende på om man ska betala in moms eller få tillbaka. Stämmer detta?


3. Om det blir en momsfordran. Hur regleras detta sedan? Hur bokför man när pengar kommer från skatteverket? 
    Krediterar man enbart 2010 Eget kapital och Debiterar Bank? Hur med 1650? 
   
4.  Om man ska betala in momspengar och nyttjar 2650 Momsredovisning så ska man vad jag förstått flytta momspengen från 2650 till Eget
    kapital. Är det ok att använda 2010 eller bör man nyttja 2012?

5. När ska man bokföra denna överföring? I samband med momsrapporten, då man skickar deklarationen till Skatteverket, då man betalar inte
   pengar till Skatteverket eller då de drar momspengen från skattekontot?

6. Hur bokför jag betalningen till skatteverket om jag betalar med egna medel, dvs inte via företaget?

Förlåt om min frågeställning blev rörig. Inte så lätt att formulera frågorna. 

Hoppas ngn vill och kan hjälpa mig. Tack på förhand.

Mvh   

TimFaste

1) Bokföring av momsrapporten

Huruvida du ska bokföra den per den siste i momsperioden eller den första i efterföljande månad styrs av inställningarna i ditt redovisningsprogram. Man ska dock inte vänta tills man skickar iväg skattedeklarationen (tycker åtminstone inte jag ...)

2) Nollställning av ingående och utgående momskonton mot 2650 (eller 1650)

Stämmer!

3) Återbetalning av moms

Om pengarna förs över till firmans affärskonto så tycker jag att det är lämpligt att bokföra kredit 1650 och debet 1930/1940/2330 Likvidkonto. Ifall pengarna inte betalas ut utan "fastnar" på skattekontot för att täcka andra betalningar så bokför du kredit 1650 och debet 2012.

4) Eget kapital - skattekonto

Under löpande år använder de flesta konto 2011-2018. Det innebär att du bör nyttja 2012 för de skattekontotransaktioner som du bokför i din firma.

5) Bokföra - när?

Det är enligt min mening en bra princip att bokföra skattkontotransaktioner per det datum då de inträffar på skattekontot.

6) Betalning till skattekontot med egna medel

Behöver inte bokföras alls. Om du vill bokföra det så blir det ju 2018 kredit och 2012 debet ...