Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

förlust i AB

Startat av Kiki, mars 10, 2011, 02:36:37 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag har återigen en fråga angående aktiekapitalet.

Enligt resultaträkningen har AB gjort en förlust (120 000). Men likviditeten räcker fortfarande för att betala leverantörsskulderna, utan att behöva aktiekapitalet. Jag måste kanske säga att ABet har en skuld till HB från inkråmsaffären. HB tillhör/de ju oss också, därför ser jag inte så allvarlig på den skuld, utan den ska betalas när pengarna finns.

Varför räknas nu ändå att aktiekapitalet har förbrukats? Är det inte vanligt att AB under utveckling går med minus? Dessutom finns ju 200 000 i anläggningar och knappt 100 000 i lagret kvar.

Jag är tacksam för lite hjälp.. :-\

Kiki

mikaelgreen

Lite knepigt, det där med aktiekapitalet.

Till att börja med, blanda inte ihop aktiekapital och likviditet. Likviditeten är enkelt uttryckt pengar på banken, oavsett hur de har hamnat där - om du har tjänat in dem, lånat dem eller om en aktieägare har satsat dem. Aktiekapitalet är en del av det egna kapitalet, som är ett mått på hur stor del av tillgångarna som är finansierade av ägarna.

Tillgångssidan är inventarier, lager, cash mm. Eget kapital och skulder beskriver hur man har finansierat dessa tillgångar. Du kan ta ett lån i en bank, så tillgångarna (cash) går upp, men så även skulderna. Du kan betala av ett lån eller en levskuld, då tillgångarna och skulderna går ned. I inget av dessa fall påverkas det egna kapitalet.

Det egna kapitalet påverkas endast av satsat eget kapital (t ex aktiekapital), aktieutdelningar och framför allt vinster och förluster i verksamheten. Om du har 50 tkr i eget kapital och gör en förlust på 120 tkr, innebär det att bolaget inte bara är helt skuldfinansierat (inget EK kvar) - skulderna är t o m högre än tillgångarna (dvs EK är negativt). Om EK är utraderat eller negativt finns det alltså inget riskkapital kvar i bolaget som "buffert" för en långivare, t ex en bank eller en leverantör som ska sälja på kredit till bolaget. Voilà så är bolaget på obestånd och reglerna om kontrollbalansräkning träder in (de träder egentligen in redan när EK är nere på halva AK).

Tänk dig själv, skulle du låna ut pengar till ett bolag som redan har större skulder än tillgångar? Reglerna om förbrukat AK är till för att skydda fordringsägare.

Jo, det är nog vanligt att AB under utveckling går minus. Men då måste man alltså committa mer eget kapital för att undvika obestånd. Om man som ägare har lånat in pengar i bolaget brukar man ofta omvandla dessa lån till aktieägartillskott för att lösa problemet.

Hoppas att det var någorlunda tydligt. :) Som sagt, knepigt ämne.

Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.