Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Inbetalning av F-skatt med privata medel

Startat av brisadsjolin, mars 10, 2011, 09:05:03 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

brisadsjolin

Hej!

Här kommer jag igen med en ny fråga.
Undrar när och hur jag ska bokföra detta.
Jag betalade F-skatt i förrgår med mitt privatkonto – har sparat "kvittot" på affärshändelsen.
Förfallodatum är 14 mars och banken kommer att plocka F-skattbeloppet cirka 1-2 dagar innan, dvs, någon gång kring 12 och 13 mars. Ska jag bokföra med datumet affärshändelsen inträffade (i förrgår – i så fall gör det nåt om bokföringen sker idag, två dagar senare alltså) eller avvaktar för att bokföra då pengarna plockats ut ur bankkontot?

Bokför jag som Eget kapital eller Egen insättning?

Tack på förhand!

brisadsjolin

Får jag bokföra inköp gjort för 3 dagar sedan eller MÅSTE jag bokföra samma dag affärshändelsen inträffar?

TimFaste

Om det är en enskild firma som du har så behöver du inte alls bokföra din inbetalning till ditt eget skattekonto. Skattekontot är privat. Dina egna pengar var privata.

Inte heller när F-skatten dras från ditt konto behöver du göra en bokföring.

När ska man bokföra? Kontanta transaktioner ska bokföras senast arbetsdagen efter det att de inträffade! Andra transaktioner så snart som möjligt.

brisadsjolin

Tack för svaret!

Jag fick ringa Skatteverket och de sa att man ska bokföra inbetalning av preliminär F-skatt (jag har enskild firma). I mitt fall, som betalade med privatkonto, fick jag bokföra som "egen insättning", enligt rådgivaren jag pratade med.

Men det är inte första gången jag hör någon säga att man inte behöver bokföra inbetalning av preliminär F-skatt. Vi som är nybörjare blir väldigt förvirrade... måste vi bokföra eller inte egentligen?


TimFaste

Jag förstår att det kan kännas förvirrande. Men om vi nu säger att du använde privata medel för att betala till ditt eget skattekonto, hur skulle vi bokföra det om vi valde att göra det?

Debet 2012 Skattekonto
Kredit 2018 Egna insättningar

Det blir alltså in och ut på det egna kapitalet. En ganska bortkastad transaktion. Däremot om du tog ut pengar från rörelsens bankkonto så blev det en annan sak:

Debet 2012 Skattekonto
Kredit 19?? Bankkonto

Somliga väljer att låta konto 2012 Spegla alla transaktioner som inträffar på det egna skattekontot - vare sig det hör till den privata sektorn eller rörelsen, men det är i så fall av avstämnings- och kontrollskäl.

brisadsjolin

Hjärtligt tack för ditt svar!
Sakta och säker börjar jag förstå bättre det här med bokföring. Det tar sin lilla tid.

Ha en fin dag!