Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Konto 1111

Startat av sw33p3r, mars 09, 2011, 11:35:42 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

sw33p3r

Jag har precis tagit över bokföringen i ett mindre AB från en tjej som har gjort allt externt tidigare och som skickat mig en SIE fil som jag har importerat till vårt eget bokföringssystem. Hon verkar dock ha bokat alla inköp som hon inte hittat underlag för på konto 1111 vilket har resulterat i att en ganska stor mängd pengar nu ligger som "Byggnader på egen mark". Kan jag bara boka om dessa till konto 4011 till fullo så länge jag inte gör momsavdrag för dem? I så fall bör jag då använda samma bokföringsdatum som hon tidigare använt eller räcker det att jag gör en enda korrigering daterad i slutet på året/månaden i fråga?

Eller finns det något enklare sätt att fixa detta?

Edit:
Till saken hör om inte det framgick att vi inte har några fastighetstillgångar i företaget överhuvudtaget.

TimFaste

Den korrekta vägen - om än inte enkla - är att söka fram de underlag som tjejen saknade och så bokföra om det korrekt.

Nackdelarna med din lösning är bl.a.:
1) Där försvann momsen ...
2) Det kan finnas icke avdragsgilla kostnader gömda i saldot ...
3) Det kan finnas utgifter där som över huvud taget inte hör hemma i företaget ...

Det finns en bra norm: "Gör rätt från början!" ...
... och om det inte fungerar så: "Gör om och gör rätt!"

;D

sw33p3r

jo det lutar nästan åt gör om gör rätt. känns som det är lite för mycke pengar för att ignorera för momsen. Dock så är ju räkenskapsåret redan slut och bokslutet är upprättat går det fortfarande överföra den momsen som hon då inte har dragit till det här året om jag nu skulle hitta underlag?

TimFaste

Är årsredovisningen klar, reviderad, fastställd och inskickad?