Köpa personbil - privat eller på företaget (AB)?

Startat av Mr. T, mars 05, 2011, 06:56:02 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mr. T

Hej alla kunniga.

Jag har ett AB där jag jobbar som konsult och besöker kunder i närområdet hela dagarna.
Just nu använder jag min privata bil, men den börjar bli skruttig och det är dags för en uppgradering!

Bolaget går bra och jag har en hög med pengar som ska spenderas.
Jag har frågat runt om detta med att köpa personbil privat eller på företaget och alla säger att "det går plus minus noll".
Så då ställer jag en fråga ang. just detta:

Om jag ska köpa en bil för 200 000 SEK inkl moms, hur mycket skulle det totalt kosta mitt företag att ge mig lön som sedan efter alla skatter & arbetsgivaravgifter skulle resultera just i 200 000 SEK som jag sedan skulle kunna köpa som privat person? Och alternativet: hur mycket skulle det totalt kosta företaget att rakt av köpa bilen?

Notering:
För att göra det enkelt så låt oss säga att lönepåslaget skulle fortfarande ligga under "nedre skiktgränsen" ..så inge extra påslag på löneskatten.

Så...någon som är villig att förklara detta för en novis så är jag hemskt tacksam.

Fortsatt trevlig helg på er!

TimFaste

Orkar aldrig hålla på och räkna på det här (eller också är jag för lat).  ;D

Kolla om du känner någon som t.ex. använder WinBil eller liknande program.

Mr. T

Fick info av en ekonom att det man får ut i lön (netto) har kostat företaget det dubbla.
Om det stämmer så skulle mina 200 000 i exemplet resultera i en kostnad för företaget på 400 000 (!!) för att jag ska kunna köpa bilen privat.
Kan det verkligen bli i närheten så dyrt om företaget skulle köpa bilen direkt?

WinBil? ..ok, jag ska kolla upp det då..

mikaelgreen

Vad 200 tkr netto motsvarar i kostnad för företaget kan du räkna ut genom att:
1. Lägga tillbaka skatten (dividera med 0,7 om skatten är 30%)
2. Lägga till arbetsgivaravgifter (multiplicera med 1,3142).

Med dessa siffror blir kostnaden för AB:t 375 486 kr, dvs nästan dubbla nettobeloppet. Kruxet är att skatten inte är 30%. Håller du dig under brytpunkten kommer den att vara lägre, tack vare grundavdrag, jobbskatteavdrag mm. Och ju längre över brytpunkten du kommer desto högre blir snittskattesatsen.

Håller med Tim, orkar heller aldrig räkna på det där. Jag kör miljöbil och får då 20% rabatt på förmånsvärdet, så jag har liksom utgått ifrån att jag tjänar på att ha den i företaget. Men själva kalkylen är rätt komplex och påverkas bl a av årlig körsträcka, om du leasar eller köper, underhållskostnader, vad du säljer den för i slutändan, mm.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Lappen

När det gäller köp av bil på firma eller privat så tycker jag att du ska be om kalkyl från din revisor eller redovisningskonsult. Alternativt om du vill beräkna detta skattemässigt på egen hand finns det kompetenta och enkla program att använda, t.ex. Visma Skatt. Där kan du göra uppställning och kalkyl för hur många mil du kommer att köra bilen i företaget och hur många mil du ska köra denna privat. Det kanske är så att du ska skatta fram medel från bolaget, ta detta som utdelning och sedan köpa bilen privat istället, men detta kan kalkylerna också hjälpa dig med.
Andreas Nilsson