Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Redovisning av ingående moms

Startat av Revisorsassistenten81, mars 03, 2011, 10:20:25 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Revisorsassistenten81

Hej,

Jag arbetar som ekonomiansvarig för en tandläkarmottagning. Ägaren till tandläkarmottagningen vill att jag bokför ingående moms, trots att företaget inte är momspliktigt. Detta då han vill att det ska synas i bokföringen att han betalar ingående moms.
Han tycker att det är orättvist att han inte får tillbaka den ingående momsen.

Jag har försökt övertyga honom om att det jämnar ut sig eftersom han inte har någon utgående moms på sina intäkter då dessa ör momsbefriade (tandläkarbehandling).

Jag undrar därför om det finns någon nackdel att bokföra den ingående momsen trots att det i praktiken är onödigt då vi inte får dra av den.

Tacksam för svar.

Fredrik Stigsson

Hej,

den ingående momsen skall bokföras som en kostnad i ett företag som inte är momspliktigt. Du kan välja att baka in kostnaden för ingående moms i huvudkostnaden eller välja ett särskilt kostnadskonto för den ingående momsen. Den ingående momsen får inte dras av som ingående moms utan skall bokföras som en kostnad.

Revisorsassistenten81

Tack så mycket för svaret. Jag vill inte baka in kostnaden för ingående moms i huvudkostnaden, utan vill bokföra den på ett speciellt kostnadskonto. Vad kan jag lämpligen döpa ett sådant konto till och vilket kontonummer blir rimligt att använda sig av om man använder sig av kontoplan BAS 2010? Med vänliga hälsningar.

Fredrik Stigsson

Hej,

du kan använda ett underkonto till konto 6990 Övriga externa kostnader. Du kan exempelvis sätta kontonamnet till "Ingående moms".