Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Obeskattade reserver

Startat av Gunilla, februari 11, 2011, 07:24:06 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Gunilla

Hej,
Jag funderar på att ombilda min enskilda firma till aktiebolag. Kan jag flytta över de obeskattade reserverna till ab:t?

Fredrik Stigsson

Hej!

Utdrag av text från blankett SKV 2170 "N7 - Övertagande av fonder och fördelningsbelopp":
Juridisk person kan endast överta periodiseringsfond. Periodiseringsfond kan överföras från enskild näringsverksamhet och handelsbolag till juridisk person. Periodiseringsfond kan även övertas vid fusion och verksamhetsöverlåtelse. Expansionsfond kan inte överlåtas till en juridisk person. Däremot kan den upphöra utan beskattningseffekt hos en näringsidkare om samtliga realtillgångar förs över från näringsverksamheten till ett aktiebolag. I ruta 423 ska aktiebolag ange den expansionsfond som upphört hos den enskilda näringsidkaren i samband med övertagande av realtillgångar.

Ja, du kan föra över periodiseringsfonderna från den enskilda firman till det nyskapade aktiebolaget. Du har även en möjlighet att ta in expansionsfonden som eget kapital i det nyskapade aktiebolaget med särskilda restriktioner. Du måste lämna in blankett N7 för det nya aktiebolaget där du anger vilka periodiseringsfonder m.m som har tagits över från den enskilda firman.